Blogg

12 September 2017

Din guide i touchpoint-djungeln

Alla pratar touchpoints och alla vet hur viktigt det är att hantera varumärkets touchpoints på ett optimalt sätt. Men vad innebär det egentligen? I det här inlägget försöker vi sortera tankarna och bena ut vad det egentligen är som ska hanteras och hur man bör resonera med utgångspunkt i det egna varumärket.

Posted by Helena Wilson

Läs mer

29 Augusti 2017

Snälla kundklubb, väck mina känslor

Kvalitet och pris i all ära. I djungeln av ”unika” produkter och möjligheter har det blivit allt viktigare att förmedla en varumärkesidentitet som väcker kundens känslor. I sitt avslutande inlägg i serien om kundklubbar berättar Cecilia Platzack om känslornas ofta outnyttjade roll vid marknadsföringen av dessa.

Posted by Cecilia Platzack

Läs mer

22 Augusti 2017

Ja tack, du får gärna profilera mig – om den gradvisa attitydförändringen till konsumentprofilering

Vill du att din matvarukedja föreslår vilka varor du ska köpa baserat på vad du har handlat tidigare? Svaret på den frågan har svängt de sista 10 åren. I det andra inlägget i serien om kundklubbar resonerar jag kring konsumenternas gradvisa acceptans av skräddarsydd konsumentprofilering.

Posted by Cecilia Platzack

Läs mer

10 Juli 2017

Partiledartalens visuella budskap

Almedalsveckan är över och många pratar om vad som sas i de olika partiledartalen. Vilka nyckelfrågor togs upp, på vilket sätt och hur långa var talen… men få talar om en viktig ingrediens i talen, nämligen det visuella budskapet. Med bildsemiotik vill jag förklara hur valet av klädsel, styling och hur scenen inretts påverkar vår uppfattning av talet, talhållaren och partiet denne företräder. Semiotiken visar hur allt kommunicerar betydelser för oss som vi alla tolkar på ett omedvetet plan – betydelser vi förstår med hjälp av koder konstruerade genom social interaktion liksom kulturella och historiska företeelser.

Posted by Karin Sandelin

Läs mer

9 Juni 2017

Metaforen som försvann – i ett klimat där blyga blommor inte längre anses vara nog.

Under våren valde Kristdemokraterna att byta uttryck. Ännu ett parti valde bort en timid liten växt. Vad innebär ett sådant val för partiets signalerade uttryck? Vad säger de om sig själva med bytet av logotyp? Med bildsemiotik vill jag förklara varför jag tycker det här skiftet är så intressant och relevant.

Posted by Karin Sandelin

Läs mer

Visar 1-5 av 7. Nästa ›