Blogg

28 oktober 2019

Metoden bakom Mediemätaren – ett samarbete mellan SR Ekot och Kantar Sifo

Mediemätaren är ett nytt verktyg för politisk analys. Kantar Sifo kartlägger hela den politiska agendan i redaktionella medier, på Facebook, Instagram och Twitter - och presenterar det i samarbete med SR Ekot. Här beskriver vi metod, urval, förutsättningar och begränsningar.

Posted by Ulla von Lochow

Läs mer

29 maj 2019

Liberala och gröna vindar blåser starkast i Europa – inte konservativa eller högerextrema

Det finns en föreställning om kraftiga högerextrema vindar i Europa men de verkliga vindar är snarare liberala och gröna. Vem brister i att beskriva verkligheten?

Posted by Jonathan Wennö

Läs mer

10 maj 2019

Mediebilden en vaccinering vid kriser

Utmaningen för en kommunikatör är att visa ledningen hur kommunikation gör nytta, hur den bidrar till organisationens måluppfyllelse, affärsstrategin eller verksamhetsnyttan. Anseende är ett sådant affärskritiskt mått.

Posted by Erik Lundbom

Läs mer

24 januari 2019

Unikt avvikande period i den politiska debatten

Politiskt spel, känslosvall och en allt starkare röst från höger kännetecknar sociala och redaktionella medier under årets sista månader. Det visar Kantar Sifos och SR Ekots Mediemätare för oktober till december 2018. Vilka lärdomar kan du göra av det, i ert eget mediearbete?

Posted by Ulla von Lochow

Läs mer

31 augusti 2018

Hur mycket påverkar mediebilden anseendet?

Vad är värdet av en utebliven mediekris? Går det att uppskatta värdet av en fördelaktig mediebild? Kopplingen mellan uppfattad mediebild och anseende är statistiskt belagd i Kantar Sifos anseendeindex för myndigheter.

Posted by Johan Orbe

Läs mer

Visar 1-5 av 12. Nästa ›