30 november 2016
Handen på hjärtat: Är pressbilden du nyss skickade till journalisten identitetsbyggande – eller är den nästan identisk med vad varenda konkurrent skickar?
Posted by
Läs mer
14 november 2016
Att säga att allt går att sälja med mördande reklam är, som alla som jobbar med kommunikation vet, inte riktigt sant.
Posted by Peter Callius
Läs mer
9 november 2016
Trump vinner över Clinton trots att de flesta mätningar visade på motsatsen. Kan inte opinionsinstituten sitt jobb? Läs våra Q&A om att pricka rätt, felmarginaler och medieretorik.
Posted by Toivo Sjörén
Läs mer
7 november 2016
Att spå nästa POTUS är en grannlaga uppgift. Opinionsundersökarna i USA kämpar med flera stora utmaningar. Grunden är det låga valdeltagande i USA och konsekvenserna för oss som gillar solid mätbarhet är påtagliga.
Posted by Toivo Sjörén
Läs mer
2 november 2016
Varför går det som regel så bra för svenska opinionsundersökare? Ja, det beror inte på att vi är mer begåvade än våra kollegor i USA och England. Ser vi på presidentvalet i USA ställs undersökarna där inför en rad olika problem. Undersökningen skall göras bland registrerade röstare, registered voters (RV), i olika tabeller. Den stora svårigheten är nästa steg.
Posted by Toivo Sjörén
Läs mer
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy