Blogg

28 oktober 2019

Kontext och medial agenda har stor påverkan på partierna

Den politiska kontexten och mediala bilden av partierna påverkar opinionen. Frågan om lag & ordning toppar i redaktionella och sociala medier visar Mediemätaren.

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

24 januari 2019

Unikt avvikande period i den politiska debatten

Politiskt spel, känslosvall och en allt starkare röst från höger kännetecknar sociala och redaktionella medier under årets sista månader. Det visar Kantar Sifos och SR Ekots Mediemätare för oktober till december 2018. Vilka lärdomar kan du göra av det, i ert eget mediearbete?

Posted by Ulla von Lochow

Läs mer

7 september 2018

Kvällspressen sätter den politiska agendan i sociala medier

Samtalet i sociala medier inför valet hämtar till stor del sin energi i artiklar som publicerats i redaktionella medier. Det är krönikor, ledare och nyhetsartiklar med tydliga vinklar som engagerar (läs: upprör, förfärar, förargar). I vårt samarbete med Ekot inför valet, Mediemätaren, ser vi att de medier som dominerar samtalet är Expressen och Aftonbladet. Tillsammans står de för så mycket som 40 procent av engagemanget. 

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

21 juni 2018

Passivitet i de egna twitterleden för S, MP och allianspartierna

Med mindre än tre månader kvar till valet har både regeringspartierna och allianspartierna svårt att aktivera sina egna stödtrupper. I alla fall på Twitter. SD har ett guldläge med mycket aktiva Twitteranhängare. Men Alliansen, S och MP har svårt att skapa samma starka engagemang.

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

27 mars 2018

Ökad intensitet: Lag & ordning toppar, sjukvård avancerar i sociala medier

Intensiteten i samtalet ökar. Två välfärdsfrågor står mot två lite hårdare teman i toppen. (MP) tappar kraftigt och (V) tar fart. Samtalet om partier och partiledare i sociala medier speglar tydligt vad allmänheten tycker är viktigast.

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

Visar 1-5 av 7. Nästa ›