Blogg

7 september 2018

Kvällspressen sätter den politiska agendan i sociala medier

Samtalet i sociala medier inför valet hämtar till stor del sin energi i artiklar som publicerats i redaktionella medier. Det är krönikor, ledare och nyhetsartiklar med tydliga vinklar som engagerar (läs: upprör, förfärar, förargar). I vårt samarbete med Ekot inför valet, Mediemätaren, ser vi att de medier som dominerar samtalet är Expressen och Aftonbladet. Tillsammans står de för så mycket som 40 procent av engagemanget. 

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

21 juni 2018

Passivitet i de egna twitterleden för S, MP och allianspartierna

Med mindre än tre månader kvar till valet har både regeringspartierna och allianspartierna svårt att aktivera sina egna stödtrupper. I alla fall på Twitter. SD har ett guldläge med mycket aktiva Twitteranhängare. Men Alliansen, S och MP har svårt att skapa samma starka engagemang.

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

27 mars 2018

Ökad intensitet: Lag & ordning toppar, sjukvård avancerar i sociala medier

Intensiteten i samtalet ökar. Två välfärdsfrågor står mot två lite hårdare teman i toppen. (MP) tappar kraftigt och (V) tar fart. Samtalet om partier och partiledare i sociala medier speglar tydligt vad allmänheten tycker är viktigast.

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

16 mars 2018

Framgångsfaktorer för politisk opinionsbildning i sociala medier

Många pratar om att 2018 års riksdagsval kommer att bli det första svenska Facebook-valet och att sociala medier kommer att få ett större inflytande på valresultatet än någonsin tidigare. Att de sociala mediernas påverkan ökar är inte bara viktigt för de politiska partierna utan också för alla andra aktörer som ägnar sig åt politisk opinionsbildning. Så vilka är då framgångsfaktorerna för att lyckas?

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

6 oktober 2016

Algoritmstyrd filterbubbels trumpism syns som ett reellt samhälleligt hot bland Millennials

Millennials styr mer och mer av sin nyhetsinsamling mot sociala medier. Algoritmstyrd filterbubbels trumpism där det egna tyckandet ekar bland gelikar syns som ett reellt hot. I Orvesto Konsument 2016:2 ser vi hur olika generationer har glasklara preferenser för var de väljer att konsumera nyhetsmedier.

Posted by Peter Callius

Läs mer

Visar 1-5 av 5.