Blogg

19 oktober 2018

Videogate och transparens på marknaden

Få i branschen har undkommit det senaste offret för bristande transparens i mediemarknaden. För de som inte följt med så kan man kort sammanfatta det som att Facebook anklagas för att under lång tid känt till att deras mätningar av konsumtion av videos haft grava fel. Facebooks estimat på överskattningen hävdar att det rör sig om överskattningar på mellan 60-80 %.

Posted by Peter Callius

Läs mer

21 september 2018

Väljarna sätter gränser för övergripande samarbeten

Idag flyger många förslag om samarbete mellan partierna fram och tillbaka i media. Vi har tittat på hur olika partiers väljare upplever andra partier.

Posted by Toivo Sjörén

Läs mer

19 september 2018

Framtidens digitaliserade vård, hur påverkar det attityder och känslor till svensk sjukvård?

Utvecklingen av e-hälsa går rasande fort och 2025 ska Sverige vara världsledande inom området. Försök med artificiell intelligens pågår redan på många håll inom vården. På Karolinska, vid institutionen för kliniska vetenskaper på Danderyds sjukhus, testas exempelvis ett datorprogram som tolkar röntgenbilder. Istället för att en läkare identifierar frakturer och bedömer vilka patienter som behöver opereras, ska datorn i framtiden hantera dessa uppgift

Posted by Martina Garback

Läs mer

13 september 2018

Vässa din bildkommunikation med ljussättningar

Har du tänkt på hur mycket ljuset i en bild påverkar känslan i bilden? Beroende på hur ljuset används kan motivet och känslan i bilden få olika karaktär, och den kan du använda för att förstärka ditt budskap och ditt varumärkes visuella identitet. Läs mer i vårt blogginlägg

Posted by Karin Sandelin

Läs mer

7 september 2018

Kvällspressen sätter den politiska agendan i sociala medier

Samtalet i sociala medier inför valet hämtar till stor del sin energi i artiklar som publicerats i redaktionella medier. Det är krönikor, ledare och nyhetsartiklar med tydliga vinklar som engagerar (läs: upprör, förfärar, förargar). I vårt samarbete med Ekot inför valet, Mediemätaren, ser vi att de medier som dominerar samtalet är Expressen och Aftonbladet. Tillsammans står de för så mycket som 40 procent av engagemanget. 

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

Visar 1-5 av 92. Nästa ›