Blogg

14 juni 2018

In absurdum – hur förhåller du dig till den visuella trenden

Liseberg, St1 och Klarna är exempel på varumärken som använder sig av absurda bilder i sin kommunikation. Absurda bilder bygger i hög grad på oväntade kontraster och surrealism. Semiotisk forskning visar att virala bilder har en gemensam nämnare – de innehåller ett överraskningselement, något oväntat som kombinerar en sanning med en kontrast. Beroende på ditt varumärkes identitet, behöver du balansera nivån av surrealism och kontrast.

Posted by Hanna Stolpe

Läs mer

11 juni 2018

Skattefrågan den dolda valfrågan?

En valfråga är den som förmår vända väljarströmmar. Skatterna kan vara en sådan fråga för Moderaterna.

Posted by Toivo Sjörén

Läs mer

1 juni 2018

Inte bara invandring driver väljare till SD

Det är en förenkling att endast tillskriva invandringsfrågan tillväxten hos Sverigedemokraterna. SD-väljarna särskiljer sig kraftigt jämfört på fler punkter. I väsentligt lägre utsträckning upplever de att politiker lyssnar, att de får valuta för skatterna och att de är respekterade av samhället. Invandringsfrågan verkar ha blivit en symbol för att samhällets fokus och resurser vänds till andra än mig själv.

Posted by Jonathan Wennö, 54 kommentarer

Läs mer

26 april 2018

Chan(n)el nr°5 for Androids

In Sweden 54% object to a connected device monitoring their activities even if it makes their lives easier. That’s 11% higher than the global percentage*. It means the majority of people in Sweden prefer to get lost on the road than to let a navigation app monitor them. Growing news coverage of data misuse do not predict a decrease in those percentages soon.

Posted by Thierry Mortier, 3 kommentarer

Läs mer

20 april 2018

Att använda naturbilder för emotionella budskap

På söndag är det Earth day. Vi har alltid använt naturen i vårt historieberättande för emotionellt laddade metaforer. Vilket budskap du än vill förmedla, kan du visualisera det med en naturbild.

Posted by Karin Sandelin

Läs mer

Visar 1-5 av 83. Nästa ›