Blogg

24 november 2017

Metoden bakom Mediemätaren – ett samarbete mellan SR Ekot och Kantar Sifo

Mediemätaren är ett nytt verktyg för politisk analys. Kantar Sifo kartlägger hela den politiska agendan i redaktionella medier, på Facebook, Instagram och Twitter - och presenterar det i samarbete med SR Ekot. Här beskriver vi metod, urval, förutsättningar och begränsningar.

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

23 november 2017

Sakpolitik när väljarna får välja

Samtalet i sociala medier ökar i tyngd inför valet 2018, menar många bedömare. Hur speglas partierna och politiken i sociala medier jämfört med redaktionella? SR Ekot och Kantar Sifo presenterar den första Mediemätaren – en mätning av synlighet för politiker, partier och ämnen i debatten.

Posted by Per Söderpalm

Läs mer

3 november 2017

SD-väljarna nyckeln till regeringsmakten

Om det block som kommer att vara störst eftervalet 2018 kommer att få regeringsmakten kommer kampen om SD-väljarna att vara helt avgörande.

Posted by Toivo Sjörén

Läs mer

5 april 2017

Konsten att mäta åsikter om vinster i välfärden

”Frågan var så ledande att svaret var givet på förhand.” Så twittrades det när privata vårdgivare debatterade med stöd av en Sifo-undersökning. Svaret är grannlaga – det är en konst att mäta åsikter i komplexa frågor.

Posted by Toivo Sjörén

Läs mer

9 november 2016

Fel president vann: Varför prickar inte opinionsmätningarna rätt?

Trump vinner över Clinton trots att de flesta mätningar visade på motsatsen. Kan inte opinionsinstituten sitt jobb? Läs våra Q&A om att pricka rätt, felmarginaler och medieretorik.

Posted by Toivo Sjörén

Läs mer

Visar 1-5 av 6. Nästa ›