You are here

2017-08-16

När mailkorgen svämmar över

Allt fler kundklubbar pockar på vår uppmärksamhet. Många erbjudanden är givetvis intressanta och värda att undersöka närmare i mån av tid, men någonstans tar det stopp för hur många valmöjligheter kunden orkar förhålla sig till, detta oavsett hur bra erbjudandet faktiskt är. I det första i en serie om tre inlägg på temat kundklubbar menar Cecilia Platzack, Kantar Sifo att denna insikt är en av de viktigaste att bära med sig när ert företag vill vässa förtroendet gentemot kunderna.

Idag fick jag mail med erbjudanden från fyra av de kundklubbar jag är med i. Igår från ytterligare tre. Det är okej, jag har aktivt valt att gå med i dessa kundklubbar och jag, och många med mig, gillar känslan av ett bra erbjudande. Kanske är det rabatt på en vara jag ändå tänkt köpa, eller så handlar det om ett erbjudande som helt enkelt är för bra för att motstå, även om mitt köp inte alltid är varken noga övervägt eller livsnödvändigt. Det är också okej.

Men vad som inte känns lika okej är att min mailkorg även fylls av erbjudanden och ofta klämkäcka tillrop från företag som jag inte aktivt valt att ha en långsiktig relation med, men som fått tillgång till min mailadress. Jag pratar om online-handeln. Och eftersom min lojalitet gentemot onlinehandel är lägre än min lojalitet till fysiska butikskedjor (bland annat för att utbudet av webshoppar inte begränsas av min geografiska hemvist) är det många företags nyhetsbrev och inte alltid så oemotståndliga erbjudanden som når mig, varje vecka.

En del onlinebutiker har jag naturligtvis en lika stark relation med som jag har med de fysiska butikskedjor där jag gått med i klubben. Men lika ofta är min relation med onlinebutiken betydligt mera flyktig – att likställa med en kort förälskelse eller i värsta fall en misslyckad Tinderdejt. De högfrekventa kontaktförsöken känns därför närmast desperata och ökar inte min lust att gå på ännu en misslyckad dejt.

I en nyligen genomförd studie såg vi att var tredje svensk lämnat minst en kundklubb under de senaste 12 månaderna, och vanligaste anledningen är en alltför frekvent kommunikation. Jag skulle hävda att detta i ännu högre grad gäller många webshoppar. Och tyvärr missar jag emellanåt några riktigt bra erbjudanden och kommunikation från mina favoriter för att de åker ut med badvattnet när jag rensat min inkorg från alla mail jag inte bett om att få. Det känns inte okej.

Sett ur kundklubbens perspektiv är hotet såklart att medlemmar blockar deras mail helt, eller uppger falsk mailadress, för att skona sin mailkorg mot alltför frekvent kommunikation.

Fredagen den 1 september anordnar vi ett frukostseminarium på temat Min kundklubb och jag. Är du intresserad att delta, maila till cecilia.platzack@tns-sifo.se

Läs mer om hur vi på Kantar Sifo hjälper dig att stärka dina kundrelationer.

Share Image: