You are here

2017-08-22

Ja tack, du får gärna profilera mig – om den gradvisa attitydförändringen till konsumentprofilering

Vill du att din matvarukedja föreslår vilka varor du ska köpa baserat på vad du har handlat tidigare? Svaret på den frågan har svängt de sista 10 åren. I det andra inlägget i serien om kundklubbar resonerar jag kring konsumenternas gradvisa acceptans av skräddarsydd konsumentprofilering.

Häromdagen skrev jag om mailkorgar som svämmar över av inviter från kundklubbar och onlinebutiker. Vi har alltså redan konstaterat att frekvensen på kontakterna från min kundklubb är viktigt. Idag handlar mina reflektioner om innehållet.

Det finns ingen hejd på mängden data som finns samlad om mig och mina inköpsvanor. Inte ens George Orwell kunde förmodligen se dagens verklighet framför sig när det gäller i vilken grad som Storebror ser vad jag gör. Det finns naturligtvis möjliga baksidor med denna mängd av information, och det skrevs också löpmeter av insändare i samband med att ICA introducerade Mina Varor 2008, där erbjudanden baseras på tidigare köp. – ”Jag har fått hem Icas erbjudande. Det känns snuskigt. Jag erbjuds till exempel rabatt på precis den juice jag brukar köpa.” Så lät det alltså 2008. Nu, 10 år senare, har vi både vant oss vid och lärt oss att uppskatta att få extrapriser och erbjudanden på varor och produkter som vi brukar köpa, varor som är relevanta för oss.

Vi efterfrågar ofta en ännu högre grad av individanpassad sammansättning av erbjudanden. Som en vän sa till mig när vi diskuterade detta nyligen: ”jag köper alltid glutenfritt och ändå får jag erbjudanden på vanlig pasta. Butiken borde kunna se att jag är glutenintolerant och inte är i målgruppen”. Personlig integritet i all ära, men rätt utnyttjad kunskap och profilering om mig och mina vanor välkomnar jag, och många med mig, med öppna armar.

Fredagen den 1 september anordnar vi ett frukostseminarium på temat Min kundklubb och jag.

 

Share Image: 
Kantar Sifo Kundklubbar