You are here

2017-06-15

Att vara äkta – bli en bättre bildkommunikatör

Att bilden har en avgörande roll i dagens kommunikation håller de flesta med om. Bilderna du använder säger något om vem du är och berättar vad du erbjuder. Dessutom signalerar dina bildval mängder av värden och betydelser som du kanske inte själv är medveten om. Så hur vet du att dina bilder kommunicerar det du vill? Med hjälp av semiotik – läran om symboler och hur de tolkas – kan du bygga ett starkare varumärke. Allt kokar ner till hur din kommunikation kan göras mer strategiskt tydlig och träffsäker.

I samarbete med Johnér Bildbyrå lanserar vi en serie whitepapers för atti hjälpa dig att bli en bättre bildkommunikatör. Vi inleder med ordet som finns på allas läppar just nu – autenticitet. Vill du att er kommunikation ska upplevas som äkta – ja då får du inte missa våra tips om vad du ska tänka på när du gör bildval.

Har du svårt att få tiden att räcka till? Se filmversionen på en minut istället.

Här finns också tips på vad som gör en bra bild, och det kanske vanligaste misstaget man gör när man väljer bild. Vad handlar det om egentligen? Att vara autentisk – äkta – är att vara naturlig och mänsklig. Är något för perfekt upplever vi det som oäkta och overkligt. Samma sak med överdrifter.
 

Imperfektion och oregelbundenhet är bra
Naturliga variationer uppfattar vi som äkta. Det som inte är perfekt blir i våra ögon till något oförställt, okonstlat och oförstört. Ett autentiskt ansikte ser osminkat ut (det vill säga utan överdrifter) och har naturliga oregelbundenheter som till exempel fräknar eller rynkor. En autentisk yta har oregelbundna mönster som stenens marmorering, trädets ådringar, strösslet av vanlijfrön i gammeldags glass, stjärnhimlens kluster och mossans ojämna fläckar. Oregelbundenheten är levande och därför äkta.

Realistiska ögonblick
Vill du att dina bilder ska uppfattas som äkta så krävs det att de inte känns arrangerade eller iscensatta. Ögonblicksbilder och fotorealism hjälper till att bygga känslan. Varför? Jo, de verkar inte vilja påverka eller lura oss.

Med naturbilder får du äktheten på köpet
Naturen är något som människan inte har konstruerat. Den välbekanta miljön är viktig för vi känner alla väl igen oss och därför upplever vi den som äkta. Med andra ord är bilder på natur en genväg till att signalera autenticitet till reptilhjärnan. Det naturliga solljuset, den vildvuxna naturen, vinden och jorden – allt är symboler för den ursprungliga naturen som har funnits i alla tider. En symbol för oskuld och renhet.

Checklista äkthet:

  • Lyft fram det oregelbundna och mänskliga
  • Använd ögonblicksbilder
  • Naturbilder är en genväg

Fotografer
Henrik Kindgren/Johnér
Dan Lepp/Johnér
Henrik Kindgren/Johnér
Ulf Huett Nilsson/Johnér
Maskot Bildbyrå AB/Johnér
Dan Lepp/Johnér

Vill du veta mer om semiotik och hur vi signalerar olika betydelser genom bildens alla ingredienser? Kom och träffa mig i Almedalen eller kontakta mig. På www.facebook.com/semiotik finns också löpande tips och betraktelser.

Karin Sandelin

Affärsområdesansvarig, Sensemiotics

070-184 23 81

Jag har gjort semiotiska analyser på Kantar Sifo i +20 år, och håller regelbundet föreläsningar och workshops om visuell kommunikation i varumärkesbyggande frågor. Min plattform är multimediepedagogik, design management och konstvetenskap.

Share Image: