You are here

2020-04-20

Att innovera i Corona-tider

Många företag brottas just nu med sin överlevnad under den närmaste tiden, medan andra företag har sett en ökad efterfrågan jämfört med motsvarande period förra året. Men hur kan företag och organisationer även ha ett längre tidsperspektiv och försäkra sig om att de är innovativa och anpassningsbara i osäkra tider som dessa?

Den globala Corona-krisen har lett till förändringar i konsumenters beteenden som tvingar företag att tänka om gällande sina strategier. I dessa föränderliga tider är det dock en sak som förblir oförändrad – de starkaste företagen är de som fortsätter innovera. De som förstår vikten av att se och ta till vara på förändringarna i konsumentbeteenden, och som ser möjligheter att skapa nya eller uppdaterade tjänster och produkter utifrån dessa. De som skruvar på sin strategi för att se till att de klarar sig på kort sikt, samtidigt som de lägger en långsiktig innovationsstrategi med fokus på de ändrade beteenden och behoven, för att säkra företagets återhämtning och en hållbar tillväxt. 

Anpassa till förändrade beteenden – vissa av dem kommer hålla i sig

Efter en kris brukar förändrade beteenden snabbt försvinna och folk återgår snabbt till sina gamla vanor, men de förändringar som Corona medfört är av en annan magnitud. Medan vi snabbt kommer att återgå till invanda mönster inom vissa områden kommer vissa av våra nyfunna beteenden alldeles säkert att bli permanenta. Så hur kan företag anpassa sig till dessa förändrade beteenden på ett sätt som håller på lång sikt? Nyckeln är att lista ut vilka beteendeförändringar som kommer att bli det nya normala, och sen innovera för att reflektera detta.

Beteenden som gör att folk känner sig tryggare och säkrare kommer förmodligen att hålla i sig även efter att krisen är över. Till exempel kan antibakteriella medel i hud- och hårvårdsprodukter spela en roll i nästa generations produkter. Och kanske kommer vi att se specialiserade produkter inom mat och dryck, s.k. ”vaccinmat” som stärker immunförsvaret och ger extra skydd.

Inom den digitala världen har Corona gett oss alla en ordentlig skjuts i den digitala omställningen, med nyfunna behov när det gäller digitala möten och kommunikation. I takt med att vi upptäcker att det funkar riktigt bra att både arbeta och umgås på distans och digitalt, kommer innovationer som främjar dessa behov fortsätta ha framgång. Telia gjorde mig nyss rörd genom sin kampanj Ensamma Tillsammans där de nu ger extra surf till alla över 70 år och baserad på ett ihopklipp av fantastiskt fin digital samvaro över generationsgränserna i tider när vi inte kan träffas på riktigt. (har du inte sett filmen, kika här)

 

Hur ska man då förhålla sig till sitt innovationsarbete nu när världen inte är sig lik? Vi har samlat några insikter nedan som är värda att förstå och bevaka:

1. Förändrade beteenden kommer att påverka kundernas köpvanor på sikt

Kommer dina kunder finna sig själva i situationer där produkterna de vanligtvis köper inte finns tillgängliga, och därför behöva göra andra val? Kommer de då få uppleva nya produkter som ger ett starkare intryck och därför påverkar framtida val? Det kan behövas en plan för att förhindra att allt för många av dina kunder istället väljer andra varumärken.

 

2. Sociala influenser påverkar många av de val som konsumenterna gör

Det är viktigt att hålla koll på vad som driver större gruppers reaktioner för att förstå inköpstrender som kan påverka ens produkter eller tjänster. Den ökade efterfrågan på toalettpapper, mjöl och pasta kan ha berott på ett gruppbeteende (av rädsla för att varan ska ta slut i butik passar jag på att köpa varan) eller så har det berott på ett nytt behov (när jag spenderar mer tid i hemmet vaknar mitt intresse för att baka). Se till att du har koll på vad som är kortsiktiga behov och det som gäller även på längre sikt.

 

3. Nya livsstilar kommer att påverka vissa branscher mer än andra

Konsumenter utforskar och upptäcker nya sätt att arbeta och umgås. I Kina uppger 89% av befolkningen att de provat på något som de inte hade provat annars. Underhållning, sjukvårdsrådgivning och utbildning via digitala kanaler är några av de nya upplevelserna som konsumenter experimenterar med, och som också kan spela en stor roll för framtida möjligheter vad gäller utbud och tjänster.

 

4. Fokus på ”purpose” fortsatt ledstjärna för innovation

Oavsett hur lockande det kan vara, tappa inte fokuset på ert centrala syfte, ert eget ”purpose”. En rubbad marknad och konsumentbeteenden som snabbt förändras innebär att vi kan behöva omdefiniera vissa branscher. Det går t ex bra för digitala tjänster, samtidigt som de som är värst drabbade inom detaljhandel, rese- och besöksnäringen måste fundera över hur deras produkter och tjänster relaterar mer generellt till konsumenters behov gällande underhållning, avkoppling, socialt umgänge, mm. och anpassa sig efter det.

 

5. Innovation måste inte innebära drastiska förändringar

I osäkra tider som dessa kan små förbättringar och förändringar göra stor skillnad. Vi har sett mängder av nya initiativ och samarbeten födas och blomstra under de senaste veckorna. Vissa företag har lyckats att förvandla svårigheter till möjligheter och har vuxit genom att erbjuda tjänster som vi hemarbetande och socialt distanserade svenskar inte tidigare efterfrågat på samma sätt som vi gör nu. På kort tid har vi t ex fått se flera detaljhandlare som erbjuder ”drive-in service” för att minska på trängseln inne i butiker och artister livesänder konserter som underhåller oss i hemmet. Vilka nya service-innovationer kommer vi att ta för självklart även efter att krisen är över?

 

6. Hållbarhet kommer att bli ännu mer nödvändigt

Det lilla positiva i den allmänna ekonomiska nedgången är att förutsättningarna för hållbara val ökar. Val och konsekvenser vi inte trodde var möjliga har visat sig vara nödvändiga och därför möjliga, och när vi är tillbaka i ett mer normalt liv kommer vissa av våra val och värderingar bestå. Med inställda föreställningar och event har vi självklart radikalt minskat på vår kulturella konsumtion,  men vi har även minskat t ex på vår on-the-go-konsumtion. Med mer tid i hemmet har vi tagit oss mer tid (kanske) till återanvändning och återbruk av kläder och att piffa upp våra befintliga pinaler istället för att köpa nytt. Med mycket tid i hemmet under vår och sommar är det inte svårt att förutspå att vi kommer vilja  piffa till våra uteplatser med både nya möbler och med odlingar.

Vilka av dessa beteenden och behov kommer vi att bära med oss in i framtiden? Forskning tyder på att ’gröna’ beteenden har större chans att hålla i sig efter kriser, så det här blir intressant att följa.

Innovation som möter kundernas nya behov och beteenden är viktigare än någonsin

I osäkra tider ökar värdet av kunskap och insikter. Kantar Sifos metoder för att hålla dialog med konsumenter och att testa idéer och produkter har i ännu högre grad än tidigare flyttat till digitala forum. Detta en del av vårt sätt att innovera och möta nya behov.  Med de yttre omständigheterna gick omställningen snabbare än vad den annars hade gjort, och jag tror att den är här för att stanna. Teams och Zoom fungerar inte bara för våra digitala möten internt och med kunder, utan har även gett oss möjlighet att boka upp intervjuer med konsumenter som vi kommit väl så nära som om de rekryterats till en intervju på kontoret. Och i de digitala kanalerna når vi konsumenter över hela landet och slipper därmed eventuell storstadsbias.

 

Baserad på ”Innovating during the COVID-19 pandemic” av David Lansanah, Global Head of Innovation på Kantar.

 

Vill du prata innovation och vilka utmaningar ni brottas med? Hör av dig till oss. Tillsammans kan vi göra framtiden ljusare.

 

Du kan även prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg om Innovation och få tips och råd som hjälper dig att utveckla ett attraktivt erbjudande för morgondagens kunder!

Share Image: 
Flyttande färg