You are here

2025-10-17

ORVESTO Konsument 2025:2 Färska insikter om svenskarnas vardag

I dagarna publicerades ORVESTO Konsument 2025:2. Undersökningen innehåller data och insikter om svenskarna, 16-80 år. Hur de lever sina liv, hur och vad de konsumerar samt hur deras relation till medier och användandet av olika kanaler för kommunikation i vardagen ser ut är exempel på frågor undersökningen svarar på. Mätningen innehåller på sedvanligt vis information om bland annat hushållens mediakostnader och inköp av livsmedelsprodukter.

Nya frågor och varumärken i 2025:2

Vi arbetar ständigt med att löpande utveckla ORVESTO-undersökningarna för att spegla den utveckling vi ser på marknaden. Här listas de nya frågor som finns med i senaste undersökningen:

Tre nya restauranger i kategorin Snabbmat/pubar/caféer

  • KFC
  • Harrys
  • Pitcher’s

Två nya kedjor inom Accessoarer/kläder/sport/skor

  • Volt
  • Jack&Jones

Vitt snus har lagts till penningutläggen vilket gör att man kan differentiera vitt och traditionellt snusanvändande.

Ny aktivitet: bowlar. 42% av alla 16-80 åringar bowlar minst någon gång per år.

Systembolaget ingår nu bland ”Retail butikskategorier”. På tal om Systembolaget så ingår varumärkesfrågor om vin och sprit i denna omgång. Listorna är uppdaterade utifrån försäljningen 2024.

Ny fråga: Planerar du att byta bank/ bli kund i ny bank inom de kommande 12/24 månaderna?

En klar majoritet, 93%, har inga planer på att byta bank eller bli kund i en ny bank under de kommande 12 månaderna. Däremot finns en mindre grupp, 7%, som överväger detta. De skiljer sig från genomsnittet på flera sätt. Personerna i denna grupp har generellt en bättre ekonomisk situation, med en genomsnittlig personlig årsinkomst på 487 815 SEK, jämfört med 425 652 SEK för samtliga respondenter i undersökningen. Dessutom är det fler män än kvinnor som planerar att byta bank eller bli kund i en ny.

Minskad oro i samhället, men oro för kriminaliteten i samhället är fortfarande i topp

Vi mäter oro i samhället sedan 2023. Förra året tittade vi lite extra på just orosfrågan i och med publiceringen av sommarmätningen. Det som människor oroar sig för i samhället fortsätter att vara aktuellt. Vi står även inför ett valår och många av de anledningar som finns till oro kommer därför att få ökad aktualitet i samhällsdebatten. Vi följer därför upp med färska siffror från 2025:2. Tvärtemot vad man kanske kan tro så visar vår mätning att den övergripande oron i samhället har minskat något jämfört med samma period förra året. Sett som ett genomsnitt är minskningen ca 6%. Det finns dock tre områden som ligger på ungefär samma nivå som förra året. Oron för att Sverige ska dras in i militära konflikter,  är den enda faktorn som ökat något (+ 1%-enhet).  Två orosmoment ligger kvar på ungefär samma nivå som tidigare; oro för att internationella konflikter påverkar Sverige samt oro för den ekonomiska utvecklingen i samhället. Det är dock inte dessa områden som oroar flest.

De områden som flest svenskar säger sig vara ganska eller mycket oroliga för är desamma som förra året. I topp ligger kriminaliteten i samhället med 81% (84% 2024), som tvåa ser vi oro för att det allmänna sjukvårdssystemet ska försämras, 72% 2025 mot 77% 2024 och på tredje plats ser vi oro för ett hårdare samhällsklimat med 69% (73%).

Kvinnor mer oroliga än män

Oron i samhället skiljer sig något mellan kvinnor och män. Generellt sett är män mindre oroade än kvinnor, och kvinnor uttrycker oro inom fler områden. Topplistan på det som oroar flest kvinnor och män är densamma.

Den största skillnaden mellan könen gäller oro för att Sverige ska dras in i militära konflikter. Här svarar 61% av kvinnorna att de känner ganska eller mycket stor oro, medan motsvarande siffra bland män är 36%. Kvinnor oroar sig även för terroristattacker samt pandemier och sjukdomar i betydligt högre utsträckning än män. En av få saker som oroar män mer än kvinnor är invandring där 46% av männen uppger att de är ganska eller mycket oroade, jämfört med 33% av kvinnorna.

Äldre är mer oroliga än yngre

Yngre är i allmänhet mindre oroliga. Det som oroar dem i högre utsträckning än andra äldre åldersgrupper är risken för bostadsbrist. I åldersgruppen 16–34 år uppger 46% att de är ganska eller mycket oroade över bostadsbrist, jämfört med 31% i befolkningen som helhet. Bland de äldre, 60–80 år, är det endast 20% som uttrycker samma oro. De äldsta oroar sig i stället i högre utsträckning för digitala attacker från utländska intressen samt pandemier och sjukdomar. I just dessa grupper kan man tänka sig att man oroar sig över sådant som upplevs som osäkert och som har stor påverkan på livssituationen. För de äldre är pandemin fortfarande ett färskt minne, medan de yngre i högre grad bekymrar sig över möjligheten att hitta en egen bostad.

Det man oroar sig för speglas i vilka partisympatier man har

När vi tittar på de frågor som oroar människor mest, kriminaliteten i samhället, försämringar i det offentliga sjukvårdssystemet och ett hårdare samhällsklimat, framträder tydliga skillnader beroende på partisympati. Bland dem som uppger att de definitivt skulle rösta på ett riksdagsparti om det vore val idag, ser vi särskilt stora skillnader i oro kring kriminaliteten i samhället. Det är knappast förvånande, men skillnaden går från 29% som är mycket oroade för kriminaliteten i samhället bland de som definitivt skulle rösta på Vänsterpartiet, till hela 83% bland de som definitivt skulle rösta på Sverigedemokraterna. De som skulle rösta på Vänsterpartiet är dock de som i störst utsträckning  oroas över att det allmänna sjukvårdssystemet ska försämras samt ett hårdare samhällsklimat.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden maj – augusti 2025. Totalt deltog 12 522 personer i denna undersökningsomgång.

Här hittar du räckviddsutveckling samt räckviddsrap­port för ORVESTO Konsument 2025:2.

Kontakta oss på sesamesupport@kantarsifo.com om du vill veta mer. 

Charlotte Danielsson

Client Manager, Kantar Media

+ 46 701 842073

Charlotte Bondesson

Client Manager, Kantar Media

070-184 22 43

Share Image: