You are here

2019-10-08

5 tips för att förbättra din affär genom nöjda leverantörer

Du vet att det är viktigt med nöjda kunder och nöjda medarbetare. Men har du tänkt på att det kan vara lika viktigt med nöjda leverantörer?

Så här kan nöjda leverantörer förbättrar din affär

Psykologin är egentligen ganska enkel. Om leverantören trivs med dig som kund, så är det mer sannolikt att din leverantör gärna springer några extra mil för just dig när du behöver det som mest. Chansen är också större att det är just dig som leverantören erbjuder deras nyaste och bästa produkter och tjänster.  Tänk också på hur mycket bättre arbetsmiljön blir för dina medarbetare och det värde det innebär för dem att ha fungerande relationer med leverantörerna.

Om din leverantör däremot upplever att samarbetet med dig som kund inte är bra, så kommer intresset och engagemanget att gå dig tillmötes att minska. De negativa konsekvenserna av att inte vara en ”bra kund” kan bli ganska stora. Du kan till exempel erbjudas sämre villkor och i förlängningen behöva lägga tid på att hitta en ny leverantör. En dålig leverantörsrelation kan också ta mycket energi och skapa misssnöje hos dina medarbetare.

Så visst är det viktigt att dina slutkunder är nöjda, men det kan vara minst lika viktigt att dina leverantörer upplever att de har ett bra samarbete med er som företag. I en bra B2B relation är bägge parter engagerade i samarbetet och förstår hur viktigt det är att även den andra får ut så mycket som möjligt.

Vad kan du göra för att skapa nöjdare leverantörer? Här kommer 5 tips:

  1. Visa uppskattning – När ni är nöjda med leverantören – visa det! Alla mår bra av uppskattning och det ger ofta energi att kämpa ännu lite mer för en bra leverans. Ibland tror man att man måste peka med hela handen för att få det man vill, men det finns ingenting som tyder på att en leverantör slår av på takten för att de har fått beröm. Tvärtom.
  2. Tänk på att den bästa förhandlingen slutar med att båda parter känner sig nöjda – I stundens hetta kan det vara lockande att försöka få ner priset så mycket det bara går. Men tänk på att det får konsekvenser för vad leverantören kan (och vill) leverera. Om leverantören också känner att de gör en bra affär kommer de garanterat lägga ner mer energi på leveransen.
  3. Bjud in till gemensamt utvecklingsarbete – ni vet kanske bättre än leverantören vad ni behöver i framtiden. Möt framtiden tillsammans genom att ta initiativ till möten och hjälpas åt att utveckla vad som behövs.
  4. Var tydlig med att ni vill ha feedback  – hantera problem som uppstår. Visa att ni tar ifrågasättande på allvar och gör vad ni kan för att lösa problemet. Det skapar trygghet hos leverantören att veta att de inte står ensamma när problem uppstår.
  5. Var transparent och tydlig med hur ni ser på samarbetet – berätta vad som är viktigt för er som kund för att ni ska trivas och vilja ha ett långt samarbete. Var tydlig med att ni är rädda om samarbetet och månar om en långsikt relation. Leverantören vill göra sina kunder nöjda – berätta hur de ska gå tillväga.

Sammanfattning

Vår erfarenhet är att nöjda leverantörer kan ha stor positiv inverkan på affären. Genom att du som kund engagerar dina leverantörer på riktigt och tar egna initiativ till ett bra samarbete har du mycket att vinna!

Vill du veta mer om hur du kan växa din affär? Kontakta oss eller prenumerera på vår blogg om Kundupplevelser & kundrelationer och få tips och råd som hjälper dig öka kundfokus i din organisation samt att skapa bättre kundupplevelser och kundrelationer med ökad försäljning.

Ulla Holmberg

Senior Project Manager

08-507 421 72

Jobbar huvudsakligen med kunder inom B2B och ”långsamrörliga" om och media.

Share Image: 
Nöjd leverantör