You are here

2018-01-25

Uppkopplade bilar - bortkopplade förare

Biltillverkarna lägger miljarder på att utveckla uppkopplade tjänster av olika slag: självuppdaterande navigation, appar, bildelning, internetuppkoppling och en massa annat. Men får företagen valuta för sina investeringar? Det enkla svaret är ”nej, antagligen inte”.

Vi  har gjort en riktigt stor undersökning tillsammans med våra systerbolag i koncernen, sammanlagt 8500 intervjuer med ägare av ”moderna bilar” i 13 länder inklusive Kina och USA. Nästan hälften av bilägarna är på ett eller annat sätt bortkopplade: många vet inte ens om att bilen är uppkopplad, och de ägare som greppat det är ofta osäkra på vilka funktioner bilen har, hur man skall använda dem, eller på vilket sätt dessa funktioner kan underlätta livet för ägarna. Efter att ha tittat närmare på resultaten kan vi se fyra riktningar som inte bara teoretiskt skulle kunna ändra på detta:


För det första – gör det relevant
Det verkar som om konsumenterna inte ser den stora nyttan med uppkopplade tjänster i sina bilar. Frågar man vad de värderar mest så kommer svar som ”säkerhet” och ”bränsleekonomi” långt före ”uppkoppling”. Men om biltillverkarna kunde förklara för sina kunder att uppkoppling och annan teknik ofta leder till säkrare och snålare transporter så skulle antagligen uppkopplade tjänster åka upp ett par snäpp på önskelistan.

För det andra – gör det begripligt
Om en förare inte vet hur man skall använda en funktion - eller ännu värre, inte ens vet om att den finns – så är allt förgäves. Precis detta är vad vi ser i vår globala studie, ägarna är ofta omedvetna (eller okunniga) om funktionerna eftersom bilsäljaren oftast inte har förklarat alla smarta funktioner. Det finns garanterat många bra skäl till att säljarna missar att förklara, det mest uppenbara är nog att det tar en massa tid som varken säljaren eller bilköparen har. Men här finns en stor möjlighet för det bilmärke som lyckas prioritera om. Med tanke på tidsbrist och storleken på bilarnas infotainmentskärmar så vore det kanske en idé att lägga upp instruktionsvideor på samma sätt som mobil- och datorprogramtillverkare gör. En annan idé är att ta efter Apples koncept med ”Genius Bars” där man får personlig experthjälp och tips kring produkterna. Borde gå att översätta rakt av till bilindustrin!
 

För det tredje – användning
Att redan från start få igång kundernas när det gäller bilens smarta funktioner är viktigt. När bilägarna kommer igång och inser fördelarna så ökar chansen att de knyts starkare till varumärket och blir mer lojala. Att lära sig ett nytt märkes system kommer ju bli rätt krångligt nästa gång det är dags att byta bil. Ungefär som iOS kontra Android: mycket enklare att låta bli att byta system.


För det fjärde – tilltro till systemen
En bov i dramat är många bilägares skepsis och misstro till systemen. Det kommer alltid finnas en grupp av konsumenter som är tveksammare och mer skeptiska än andra, problemet är bara att i det här fallet råkar denna grupp vara väldigt stor. Om man kan få dem att förstå och uppskatta smarta funktioner och tjänster i sina bilar (förslagsvis redan i bilhallen när de pratar med en säljare) så kan man vända denna grupp från att vara cyniska till att bli användare och till och med berätta för andra hur bra det funkar.

Uppkopplade bilar är fulla av smarta funktioner men någonstans på vägen tappar man bort en stor del av kunderna. Det är synd, för bilföretagen lär behöva intäkterna från t ex prenumerationer av uppkopplade tjänster när elektrifierade bilar kräver färre servicebesök. Den biltillverkare som får sina säljare att pusha för ”connectivity” kommer kunna dra ifrån de andra.

Här kan du läsa mer om vår studie Connected Car!
 

Joakim Norin

Director Insights CX

070-835 39 22

Share Image: 
Connected car 2017