You are here

2024-02-22

Hur spenderar vi vår tid, timme för timme, över dygnet?

ORVESTO Day in Life är undersökningen som kartlägger hur människor spenderar sin tid, timme för timme över dygnet. Totalt genomfördes 4933 intervjuer med personer 16-80 år för att kartlägga människors användande av denna knappa resurs. Day in Life är ett strategiskt verktyg som visar tidpunkter då det är optimalt att nå olika målgrupper med sin kommunikation. Det gör att kommunikation kan planeras för att äga rum när den ger mest effekt.

Kommunikationens förutsättningar förändras givetvis utifrån var och med vem man är. Därför omfattar undersökningen fem olika dimensioner av tidsanvändande:

  • Aktiviteter – här tar vi reda på när svenskarna tränar, shoppar, umgås med vänner, städar, sover och mycket mer.
  • Känslor – vi kartlägger när människor känner sig glada, ledsna, irriterade, arga eller lugna.
  • Plats – befinner man sig på jobbet, i en affär, på skolan, på tåget eller i bilen?
  • Sällskap – är man ensam, med vänner, kollegor, familj? 
  • Media – vilka medier konsumeras vid olika tidpunkter?

ORVESTO Day in Life Media

Användningen av media och plattformar fördelas på följande underkategorier:

  • Rörligt – här mäter vi allt som har med rörlig bild att göra. D v s linjär TV, streaming/play, både gratis och betalda streamingtjänster. 
  • Ljud – radio, podcasts, strömmat (t. ex. Spotify)
  • Print – morgon- och kvällspressen (papperstidning) samt DR- och magasinmarknaden.
  • Spel – tv/datorspel samt mobilspel.
  • Böcker – läsande av böcker på olika plattformar. Vanliga böcker, ljudböcker och e-böcker.
  • Digitala plattformar – användningen av olika devices, dvs dator/mobil/surfplatta.
  • Digitala medier – här kartläggs konsumtion av nyhetssajter och sociala medier över dygnet.

I den senaste ORVESTO Day in Life-undersökningen ser vi att de mediekanaler som vi svenskar konsumerar i störst utsträckning av alla medieslag är framför allt sociala medier, streamad musik och rörlig bild. 75% av alla i åldersgruppen 16-80 år konsumerar sociala medier och 49% lyssnar på streamad musik en genomsnittlig dag. 

Sociala medier

Konsumtionen av sociala medier sker under hela dygnet men når sin topp på kvällen mellan klockan 20-21 då 23% av alla 16-80 år är aktiva på sociala medier. Tittar vi på olika generationers användande av sociala medier ser vi stora skillnader. Generation Z har högst daglig användning med 91%, jämfört med Baby Boomers där 57% använder sociala medier en genomsnittlig dag.

60% av Generation X använder Facebook en genomsnittlig dag, vilket är den högsta användningen bland generationerna. Lägst användning av Facebook ser vi bland Generation Z, med 31% daglig användning. Generation Z är betydligt mer aktiva på Snapchat än de andra generationerna. 70% av Generation Z använder Snapchat en genomsnittlig dag och användningen är relativt jämn över dygnet men toppar mellan klockan 21-22 på kvällen. 

Linjär TV vs. streaming

Konsumtion av play-/streamingtjänster tar upp en allt större del av svenskarnas mediekonsumtion. Enligt senaste Day in Life är konsumtionen av betalda play-/streamingtjänster idag större än linjär TV. 42% av alla i målgruppen 16-80 år konsumerar någon betald play-/streamingtjänst en genomsnittlig dag, 38% konsumerar SVTs kanalutbud (linjär TV) och även kommersiell linjär TV har en genomsnittlig daglig användning på 38%.

Men för Baby Boomers är det fortfarande linjär TV som dominerar tittandet. En genomsnittlig dag konsumerar 75% av Baby Boomers SVT:s kanalutbud (linjär TV), 64% tittar på kommersiell TV (linjär TV) och enbart 25% konsumerar betalda play-/streamingtjänster.

Millennials och Generation Z är de som tittar minst på linjär TV, och här är det streamingtjänster som står för merparten av tittandet, både betaltjänster och gratistjänster. Millennials står för den högsta konsumtionen av Netflix, 34% tittar en genomsnittlig dag. Generation Z tittar mest på YouTube av alla generationer, 61% tittar en genomsnittlig dag.

Day in Life går att kombinera med alla målgrupper och medier i undersökningen ORVESTO Konsument.

Hör av dig till oss om du vill veta mer!

Niklas Ekman

Client Director, Kantar Media

+46 701 842196

Share Image: