You are here

2022-08-17

Att förstå barn och ungdomar är att förstå framtiden - ORVESTO Junior 2022

För vuxna kan det ibland vara svårt att uppfatta de nyanser som barnen själva tydligt ser, och därmed är en ökad insikt om barn och ungdomars värld ett måste för alla som försöker förstå dem. I en alltmer digitaliserad värld är givetvis inte bara vuxnas utan även barns och ungas medieanvändning intressant att analysera och följa för att skapa en djupare förståelse kring vad unga människor gör online och hur de själva ser på sina medievanor. Att titta på ungas medievanor och konsumtionsmönster är en spännande indikation om framtiden.

ORVESTO Junior 2022 är nu lanserad. Undersökningen innehåller data och insikter om barns och ungdomars liv och deras relation till medier och digitalisering, om hur barnen konsumerar media på olika plattformar, digitala aktiviteter, tidsåtgång för mediekonsumtion, påståenden om inställning till reklam, sociala medier med mera. Nedan kan du läsa om några insikter från årets undersökning. Mer information om hur undersökningen genomförs samt nyheter i basen 2022 hittar du längre ner.
 

INGET SKER ONLINE I BARNENS VÄRLD

Det mesta som är viktigt i barnens liv idag som t ex vänner, underhållning eller olika intressen, ryms numera i en skärm och finns bara några knapptryck bort. Den digitala världen är en naturlig del av barnens vardag, i princip alla barn är uppkopplade större delen av dagen. Det här gör också att mediebeteendet blir svårare att ställa frågor om och ställer allt högre krav på våra undersökningar, då barnen ofta inte ens reflekterar över hur konsumtion av olika medier går till. Det finns helt enkelt inget online eller offline i barnens värld då dessa är så pass väl integrerade tillsammans.

TIKTOK FORSÄTTER VÄXA I BARNMÅLGRUPPEN

58 % av målgruppen använder sociala medier varje vecka. I genomsnitt lägger de barn som är aktiva på sociala medier 75 minuter per dag på olika plattformar, vilket inte är någon markant förändring i jämförelse med 2019 och 2020 års mätningar (ORVESTO Junior genomfördes inte under 2021). Tonåringarna lägger ungefär ytterligare 12 minuter i snitt per dag, något lägre än 2020.

Populära aktiviteter på sociala medier då? Av de barn som är aktiva på sociala medier säger 48 % att de lägger ut bilder, filmer eller kommenterar, 30 % livestreamar/tittar på livestreaming och 39 % ”checkar in” på olika platser varje vecka.

TikTok visar sig fortsättningsvis omåttligt populär och tilltalar hela 50 % av svenska barn mellan 7 - 15 år varje vecka, vilket är ungefär samma nivåer som vi såg i undersökningen 2020. Det stora och ökande intresset gör att TikTok rankas som topp 4 över de populäraste sociala medierna för barnen i år, efter Youtube, Snapchat och Spotify som kommer före på listan. YouTube står således kvar som obesegrad vinnare som barnens mest populära sociala plattform sedan flera år tillbaka. På andra plats på topplistan över barnens mest omtyckta sociala plattformar kommer alltså inte helt överraskande en annan foto-/multimediaplattform, Snapchat som 53 % av alla 7-15 åringar använder. 

Från 2019 till 2020 och vidare till 2022 har vi sett en dramatisk ökning av användandet av TikTok, 2019 fanns endast 27 % av barnen där. Flickor är mer aktiva på TikTok än pojkarna, 55 % av flickorna använder plattformen veckovis jämfört med 44 % för pojkarna. I målgruppen flickor 13–15 år ligger siffran på 82 % just nu veckovis! TikTok är därmed allra störst i målgruppen 13–15 år, närmare 8 av 10 barn i den åldersgruppen säger att de använder TikTok veckovis.

YOUTUBIANERNA - DEN NYA GENERATIONEN

Intresset för YouTube vet vi sedan länge, är generellt stort i hela barnmålgruppen, 88 % säger i år att de har YouTube som ett av sina största intressen och siffran verkar fortsätta öka något varje år. YouTube kommer därmed som andra största intresset efter att ”Träffa kompisar” när vi frågar barnen om ett 50-tal olika intressen. I åldersgruppen 13-15 år är YouTube det största intresset av allt, i den yngsta åldersgruppen 7-9 år kommer YouTube lite längre ner på listan, på plats 6.

Vi kan återigen konstatera att YouTube år 2022 behåller platsen som den största nöjeshubben i barnens värld. 87 % av alla barn mellan 7 - 15 år är inne på YouTube minst en gång i veckan, och i åldersgruppen 13-15 år är i princip alla (95%) på YouTube minst en gång i veckan.  

TOP 20 POPULÄRA KANALER PÅ YOUTUBE (hela listan finns i Sesame)

GAMING

Ett utökat frågeblock i årets undersökning handlar om gaming. Att gaming är en av de populäraste aktiviteterna för barnen på fritiden har väl knappast undgått någon och i snitt spelar svenska barn för 1131 kr/år. Närmare ett av fem barn spelar för mer än 2000 kr/år.

De allra flesta barn i åldern 7-15 år spelar enklare spel på t ex mobil och surfplatta minst en gång i veckan eller oftare (77%) och sex av tio barn spelar mer avancerade spel på datorn. I snitt spelar de som spelar dator/tv-spel ungefär 60 minuter per dag. Intresset för gaming växer tydligt med åldern, killar spelar fortfarande mer än tjejer. I åldersgruppen pojkar 13-15 år lägger man i snitt 93 minuter per dag på sitt spelande.

Det finns många olika sätt att få tillgång till spel på dator eller spelkonsol idag. I samma anda som on demand-tjänster utvecklas inom musik, film och serier i och med streamandet riktas spelvärldens fokus allt mer åt cloud gaming eller molnbaserat spelande t.ex. på plattformar som Google Stadia, Xbox cloud gaming, GeForce Now m fl. Fördelen är givetvis samma som med andra on demand-tjänster, du slipper lagra spelen på hårddiskar eller annan utrustning för att kunna spela. De vanligaste sätten att tillgå nya spel är ebligt ORVESTO Junior dock fortfarande att köpa de direkt via onlinebutiker eller spelplattformar som t.ex. Steam, Origin, Epic Games m fl, eller ladda ner spelet från en prenumerationstjänst som t.ex. Xbox Game Pass, Playstation Now eller liknande. 14 % av målgruppen har tillgång till en molntjänst för spel vilket kan jämföras med 34 % som har tillgång till en prenumerationstjänst. Idag köps endast 11 % av spelen som barnen spelar i fysik butik.

I målgruppen pojkar 13-15 år är gaming utan tvekan som störst. Hela 46 % har tillgång till en prenumerationstjänst för spel och närmare 30 % spelar redan via en molntjänst. En fjärde del av målgruppen spelar för mer än 2000 kr/år.

Virtuella pengar eller tillbehör till spelen ligger högt upp på framför allt pojkarnas önskelista. Det kan t ex vara kläder eller tillbehör till spelen. 24% av pojkarna önskar sig detta i present till nästa födelsedag eller kanske julafton.

Och när man inte spelar själv, är det också intressant att titta på när andra människor spelar. 30 % av målgruppen 13-15 år säger att de tittar på e-sport minst en gång i månaden eller oftare. Ungefär samma andel av pojkar 10-15 år använder också nätverket Twitch för att dela sina egna spelupplevelser.

CROSS MEDIA MODEL I ORVESTO JUNIOR

Du har väl inte missat Cross Media Model som har funnits ett tag nu i ORVESTO Konsument? Nu finns modellen även i ORVESTO Junior!

Cross Media Model visar på hur olika mediekanaler förmår att nå ut till olika målgrupper. Modellen illustrerar på ett grafiskt enkelt sätt en målgrupps konsumtion av samtliga huvudmedier på en övergripande nivå. Modellen utgår ifrån frågan om gårdagsanvändning av olika typer av medier; ”Om du tänker tillbaka på igår, hur lång tid ägnade du åt att ta del av de olika medierna?” 

Nedan visas mediekonsumtion för barn i målgruppen 10-12 år, men givetvis finns det möjligheter att titta på olika målgrupper.

Vill du veta mer om barns medievanor och intressen?

ORVESTO Junior undersöker barns medie- och konsumtionsvanor och riktar sig till barn i åldern 7-15 år. Undersökningen görs årligen av Kantar Sifo:s Medieavdelning och inkluderar i år ca 1500 intervjuer med föräldrar och barn. Vi frågar barnen om bland annat läsning av tidningar och böcker, tv-tittande, radiolyssnande och användning av sociala och digitala medier. Vi ställer även frågor som rör intressen, matvanor, aktiviteter, reklam och påverkan på föräldrarna. Precis som i alla våra andra ORVESTO-undersökningar kan man korsköra alla målgrupper mot frågor i Sesame. T.ex. kan man ta reda på vilka värderingar och uppfattningar skiljer sig i olika åldersgrupper.

Kontakta mig eller någon av mina kollegor på sesamesupport@kantarsifo.com om du vill veta mer.

Johanna Ollevik

Client Manager, Kantar Media

+46 701 842075

Share Image: