You are here

2022-11-15

Vi vet allt om vad svenskarna brinner för!

Årets ORVESTO Passion är här. I ORVESTO Passion tar vi bland annat reda på intresse för och engagemang i ett stort antal företeelser. En spännande blandning som täcker event och organisationer från Abba the Museum till ÖtillÖ Swimrun, från Act Svenska kyrkan till World Childhood Foundation, och flera sporter och idrotter från alpin skidåkning till övrig motorsport. Bara för att nämna några i urval.

Här bjuder jag på spännande fakta från ORVESTO Passion 2022. Redo?

  • 397 000 svenskar är intresserade av att delta i Blodomloppet. 32% av dem är även intresserade av att delta i Göteborgsvarvet
  • 339 000 svenskar är intresserade av att besöka/delta i Dreamhack. 56% av dem säger dessutom detsamma om Comic Con.
  • 1 921 000 svenskar vill besöka Skansen. 61% av dem vill även besöka Gröna Lund, som ju ligger så nära på Djurgården i Stockholm. Dock är det Liseberg i Göteborg som står något högre i kurs bland potentiella Skansenbesökare: 64% av dem vill besöka just Liseberg.
  • 1 884 000 svenskar anser att organisationen Friends känns viktigt. Bland dessa är det bara 2,5% som stödjer Friends ekonomiskt, vilket betyder att Friends hamnar på plats 30 (av totalt 49 st. organisationer som vi mäter) när det gäller de organisationer de ger ekonomiskt stöd till. Bland dem som anser att Friends känns viktigt stödjer flest Barncancerfonden (17%) följt av Majblomman (16%).
  • Högst konverteringsgrad har ACT Svenska kyrkan. Av de 834 000 svenskar som anser att organisationen känns viktigt är det 33% som stödjer det ekonomiskt.
  • I Generation Z är det 126 000 personer som spelar fotboll, den näst största idrotten efter alpin skidåkning. Bland fotbollsspelande Gen Z:are är det AIK som är favoritlaget i Fotbollsallsvenskan Herr och Djurgården FC i Fotbollsallsvenskan Dam.
  • Millennials ägnar sig hellre åt löpning, 21% håller på med det. Bland dem vill 22% delta i Lidingöloppet, och 21% i Göteborgsvarvet, de två populäraste springloppen i denna grupp (dock är Vasaloppet störst: 26% löpar-Millennials vill delta i det)

Det som är unikt för ORVESTO Passion är att vi vet vilka människor du når, men även vilka som du inte når, och var potentialen finns.

Eftersom ORVESTO Passion är en omfattande single-source undersökning (dvs en undersökning där varje respondent har svarat på samtliga frågor – vi pratar om 44 st. välfyllda formulärsidor!) är det omöjligt att i detalj beskriva allt som ORVESTO Passion kan bidra till att generera kunskap och insikter kring. Men jag vill ändå lyfta några exempel på frågor som ORVESTO Passion kan hjälpa dig att besvara:

  • Når du just den målgrupp som du vill nå? Och vilka når du som du eventuellt inte visste om?
  • Vilka konkurrerar du med om din målgrupps uppmärksamhet?
  • Finns det några samarbeten som skulle kunna stärka ditt event?
  • Är du en snackis i din målgrupp? Och vilka snackar din målgrupp om?
  • Har du lyckats konvertera potentiella givare till att bli faktiska givare?

Och naturligtvis går det att bygga vidare på det, bland annat genom att få reda på var din målgrupp finns (vi vet exempelvis allt om din målgrupps medievanor!) och vad du bör tänka på när du talar till dem för att de ska kunna ta till sig ditt budskap på bästa sätt.

Kontakta mig gärna så berättar jag mer om vad ORVESTO Passion kan tillföra din affär.

Här kan du läsa mer om ORVESTO Passion.

Laura Macchi

Client Director, Media Division

+46 701 842016

Share Image: