You are here

2020-11-24

Över en miljon svenskar är intresserade av att följa Fotbolls-EM/VM på plats

Förra veckan lanserades ORVESTO Passion 2020, Sveriges största undersökning om svenskarnas intresse och engagemang i hundratals event, destinationer, lag, sporthändelser och organisationer. Den just nu rådande situationen i världen gör att det är väldigt svårt att följa de stora sporthändelserna på plats, som miljontals svenskar är sugna på. Istället får vi helt enkelt nöja oss med att följa de stora sporthändelserna hemifrån på olika sätt.

Här följer en analys av svenska folkets intresse för att följa olika sportevent och ligor på plats, samt intresset för att följa dessa i media.

ORVESTO Passion erbjuder alla som jobbar med sponsring unika insikter om deras målgrupper, vilket ökar chansen dramatiskt att träffa rätt med sina samarbeten.

ORVESTO Passion Sport innehåller:

  • 16 st. svenska och internationella idrottsligor, 13 st. svenska landslag, 13 st. idrottsevenemang och 26 st. sporter
  • Nya ligor för i år är Superettan Herr, HockeyAllsvenskan. Svenska Simlandslaget har tillkommit bland landslagen, och Friidrotts-EM/VM och Simning-EM/VM är nya idrottsevenemang.
  • Favoritlag i Fotbollsallsvenskan (dam resp. herr), Superettan herr, SHL-Swedish Hockey League och, nytt för i år, Hockeyallsvenskan 

Samtliga sportevents, ligor och landslag går att bryta ner i; Känner till, Intresserad av, Följer i media, Har följt på plats, Intresserad att följa på plats.

Över en miljon svenskar är intresserade av att besöka Fotbolls-EM/VM på plats

Intresset att följa olika sportevent live på plats är stort. Av de sportevent, ligor och landslag som mäts i ORVESTO Passion är intresset att besöka Fotbolls-EM/VM högst av samtliga.

1 083 000 eller 14 procent av alla svenskar i åldrarna 16-80 år uppger att de är intresserade att besöka EM/VM på plats. Intresset att besöka EM/VM är högst i åldersgruppen 30-39 år där 19 procent är intresserade av att besöka live.

Efter Fotbolls-EM/VM kommer Sommar-OS, Vinter-OS och fotbollslandslaget som alla tre ligger på 11 procent av svenska folket.

Störst intresse att följa Olympiska spelen i media

När det gäller intresset för att följa de stora sporteventen i media, ser vi i ORVESTO Passion att intresset är störst gällande Sommar/Vinter-OS. Drygt 3 000 000 svenskar eller 39 procent av alla svenskar i åldrarna 16-80 år följer Sommar/Vinter-OS i media. Därefter kommer Fotbolls-EM/VM på 36 procent och Hockey-VM på 29 procent.

Bland de svenska och internationella ligorna som mäts är intresset störst för Fotbollsallsvenskan. 1 765 000 eller 22 procent av alla svenskar i åldrarna 16-80 år uppger att de följer Fotbollsallsvenskan i media, följt av SHL på 20 procent och Uefa Champions League på 18 procent.

I ORVESTO Passion mäts även intresset och engagemanget runt 13 olika landslag. Här toppar fotbollslandslaget listan. 27 procent av svenskarna följer fotbollslandslaget (herr) i media, strax före längdskidåkningslandslaget på 24 procent och hockeylandslaget på 21 procent.

Som vanligt är ORVESTO Passion kopplat till Kantar Sifos stora medie- och målgruppsundersökning ORVESTO Konsument, och mer specifikt till ORVESTO Konsument 2020:2.

Samtliga sportevent, ligor och landslag går därför att korsköra mot tusentals målgrupper. Allt från demografi till shoppingvanor. Dessutom är det möjligt att analysera målgruppernas mediekonsumtion inom ett stort antal medier - sociala medier, tidningar och tidskrifter såväl som etermedier, bio, utomhusreklam mm inkluderas i undersökningen. Digitala såväl som analoga.

 

Här kan du läsa mer om ORVESTO Passion. För mer information kontakta oss på Kantar Sifo Media

Niklas Ekman

Client Director, Kantar Media

+46 701 842196

Share Image: