You are here

2022-09-14

2% kör elbil i tjänsten och andra intressanta fakta om de arbetande svenskarna

Årligen berättar över 11 000 svenskar för oss om sitt arbete: hur de trivs på jobbet, vilken typ av verksamhet de jobbar i, vad de tycker om ledningen och chefen, hur länge de har varit med (både i verksamheten och i den roll de har), vilka beslutsområden de är involverade i, och i vilken grad. Vad intresserar dem, hur de fattar sina beslut, vilka värderingar och drivkrafter de har. Vi vet hur det ser ut idag, och hur det har förändrats över tid.

Jag tycker att fakta är inte bara nödvändigt, utan även kul, så här kommer fakta i urval om ORVESTO Näringsliv 2022 – detta är alltså utöver alla medierelaterade frågor som ORVESTO är mest känt för: 

  • 11 529 intervjuer, vilket motsvarar 

  • 4 886 000 miljoner yrkesverksamma svenskar mellan 21 och 65 år med en inkomst av tjänst på minst 100 000 kr/år 

  • 20 branscher, från bil/motor till utbildningsverksamhet 

  • 138 enskilda befattningar, från administrativ chef till yrkeschaufför 

  • 25 beslutsområden, från arbetsmiljö till transporttjänster 

  • 59 värderingspåståenden, bland annat ”Det är viktigt att vara välinformerad” (82% instämmer) och ”Miljö- och hållbarhetsfrågor är viktiga för ett företags framgång” (71% instämmer) 

  • Varumärkeskännedom, användning och kan tänka sig att använda inom följande kategorier: 

  • 9 flygbolag 

  • 8 hotellkedjor  

  • 11 taxibolag och -tjänster  

  • 45 intresseområden 

  • Viktighetsgrad för 43 olika informationskällor 

Och apropå fakta, här kommer några färska resultat från årets ORVESTO Näringsliv: 

  • Snittlönen är 36 992 kr/månad, en ökning med 1 193 kr/månad jämfört med förra året (+3,3%, men en reallönesänkning med anledning av inflationen) 

  • 29% fick sitt nuvarande jobb tack vare det egna privata kontaktnätverket, och 13% genom att direkt ta kontakt med det företag de ville jobba på 

  • 30% är mycket nöjda med sitt jobb; 3% är mycket missnöjda 

  • 17% planerar att stanna kvar hos den nuvarande arbetsgivaren mindre än ett år 

  • 39% av dem med beslutsinflytande (i minst ett av de områden vi mäter) använder annonsblockerare på datorn, och 29% i mobilen. Bland marknadschefer är det 47% resp. 25% som gör detsamma 

  • 2% kör elbil i tjänsten 

  • iPhone är den vanligaste mobiltelefonen i tjänsten: 37% använder idag och 38% skulle välja det. Bland dem som idag har en Samsungmobil är det 26% som skulle vilja byta till en iPhone, men bara 16% av dem som idag har en iPhone kan tänka sig att byta till ett helt annat märke 

 

ORVESTO Näringsliv är som bekant en av världens största undersökningar av det arbetande Sveriges medievanor. Vi mäter: dagspress, affärspress, yrkes- och branschpress; TV-tittandet och radiolyssnandet på kanalnivå; besöken på utvalda webbplatser; användning av sociala medier, och vilken roll de spelar i de yrkesverksamma svenskarnas (yrkes)liv. Och mig veterligen även den mest omfattande, återkommande undersökningen om svenskarna i yrkeslivet överlag. 

Vill du veta mer om ORVESTO Näringsliv och hur det kan bidra till att generera insikter om dina målgrupper eller hjälpa dig växa din affär? Läs mer här eller hör av dig till mig. 

Laura Macchi

Client Director, Kantar Media

+46 701 842016

Share Image: