You are here

2021-11-18

Event-Sverige vaknar till liv!

Tre tips på hur du som eventägare maximerar din kommunikationsbudget

Jag måste erkänna att jag har lite blandade känslor inför årets julklapp varje år när det kommer. Ibland känns det inte som jag riktigt förstår tanken bakom, och det kan mycket väl vara för att jag inte är i målgruppen. Men förra året sprang jag faktiskt och köpte ett Trangia spritkök samma dag som årets julklapp 2020 presenterades. Jag hade länge tänkt att jag är så elberoende i min bostad, och 2020 års julklapp var sparken i baken jag behövde för att skaffa ett stormkök. 

Men årets julklapp, den är klockren! Jag har pratat med så många människor, speciellt under de senaste månaderna, som alla har sagt samma sak: hur mycket de längtar till upplevelser igen!  

Grönan, Liseberg och Skansen. Lollapalooza, Summerburst och Way Out West. Gå på Bokmässan i Göteborg, Medeltidsvecka och/eller Almedalsveckan på Gotland. Springa Midnattsloppet inte “där du är”, utan på riktigt och få vara med om den folkfest som det faktiskt är. Så mycket som vi har saknat. Så mycket att se fram emot nu när – äntligen – restriktionerna har släppts. 

Eventsverige har fått gå på sparlåga i nästan två år, och många har kämpat – och fortfarande gör det – för sin överlevnad. Även väletablerade institutioner som en del av vårt kulturarv har haft en tuff uppförsbacke, tuffare än Vasaloppet i snöstorm och motvind. Årets julklapp ger dem alla en välbehövlig skjuts. Och oss alla en mycket roligare Sverige att leva i. För det är väl inte bara jag som skulle sakna Smaka Good Food festivalen? Nej, det är jag och 417 999 människor till. Minst! För årets ORVESTO Passion visar att det faktiskt är så många som är intresserade av att besöka det. Och vi är 155 000 som pratar om det med vänner och bekanta. 

När besökarna, och därmed intäkterna, har sinat i nästan två år i rad är utmaningen nu att få så mycket valuta som möjligt för kommunikations- och marknadsföringsbudgeten.  

Här är tre till synes enkla men kraftfulla tips för att få maximal effekt: 

  • Ta reda på exakt, inte bara hur många som är intresserade av ditt erbjudande, utan även vilka de är. Kön och ålder är såklart viktiga parametrar, men din målgrupp är så mycket mer än det! 

  • Var finns din målgrupp? Till exempel vilka sociala medier använder de, och hur. Tack vare ORVESTO Passion vet vi att bland dem som är intresserade av att delta i Comic Con använder 19% Twitter minst en gång per dag, men motsvarande siffra bland dem som vill besöka Sweden Rock Festival är bara 9%. Att ta reda på vilka kanaler de använder sig av just när de ska planera sin fritid är också centralt. 

  • Förstå hur och när du ska prata med dem du vill nå för att de verkligen ska ta till sig just det du har att erbjuda 

Vill du veta vad som gäller för just din målgrupp? Hör gärna av dig till mig så berättar jag mer.  

Laura Macchi

Client Director, Media Division

+46 701 842016

Share Image: