You are here

2020-04-16

Poddar ett medie som växer

I början av denna vecka publicerades Poddindex årsrapport 2019 som visar hur utvecklingen för några av Sveriges mest populära poddar under 2019 ser ut. Rapporten innehåller i år en jämförelse av den tekniska räckvidden enligt Kantars Poddindex för 2019 mot 2018 samt insikter om poddlyssnande från ORVESTO Konsument. Med denna rapport vill vi skapa en större transparens på marknaden och bidra till en större förståelse för detta ljudmedie. Här ser du några insikter från rapporten:

Digital konsumtion av ljud ökar

Vi ser fortsatt tydlig utveckling mot mer digital konsumtion av ljud med bland annat en ökad tillgänglighet för podcasts. Podcasts når en av fyra svenskar på veckobasis och lyssnandet på poddar har ökat till 25% från 2016 till 2019.

 

I senaste ORVESTO Konsument mätningen (2019:3) som gjordes under hösten lyssnande 24%, eller 1,9 miljoner människor, på en podcast under en genomsnittlig vecka.

 

Målgruppen som lyssnar på poddar växer sig större, går högre upp i åldrarna och har en relativt jämn fördelning mellan kvinnor och män.

 

70% av de som lyssnar på poddar veckovis säger att de lyssnar regelbundet på mellan 1-5 stycken podcasts medan 20 % av veckolyssnarna lyssnar på fler än 6 stycken poddar.

De populäraste poddarna och genrer 2019

I vårt analysarbete har vi tagit fram en lista av de podcasts som är mest populära i Sverige. Listan baseras på poddar som mäts i både Poddindex och ORVESTO Konsument. De distribueras genom olika plattformar, inklusive Sveriges Radio som är fortsatt enormt populär hos poddlyssnarna.

Följande poddar var populärast under 2019:

  1. P3 Dokumentär
  2. Sommar & Vinter i P1
  3. P1 Dokumentär
  4. Historiepodden
  5. Creepypodden i P3
  6. Framgångspodden
  7. Filip & Fredrik podcast
  8. Wahlgren & Wistam
  9. Mordpodden
  10. Pillowtalk med Peg & Penny

När det gäller genrer så är intervjuer, samhälle/dokumentärer och kultur/underhållning de mest populära. Minst populära genrer under 2019 var barn/familj, mat/dryck, resor, hem/trädgård. Det blir intressant att se om dessa ämnen som intresserat minst vinner nya anhängare 2020 som resultat av coronaviruset.

Målgrupper och deras intresse

I ORVESTO kan vi se att det är mycket stora skillnader på vilka målgrupper som lyssnar på olika typer av podcasts (och det är givetvis det som gör poddarna till intressanta annonslösningar).

Denna målgruppsdata ger möjlighet att skapa relevans i målgruppen med produkter, tjänster och varumärken.

 

Till exempel kan vi se vilken typ av målgrupp som Framgångspodden har, denna podcast är en intervjubaserad podd som har fått stort genomslag i Sverige.

 

Framgångspoddens målgrupp, alltså lyssnare, består av ungefär 60 % kvinnor med en snittålder på 33,5 år. Majoriteten av lyssnarna är heltidsarbetande men vi ser också en överrepresentation på studerande och boende med föräldrar. Intressen som sticker ut i målgruppen är meditiation/yoga, skönhetsvård, äventyrssport, utförsåkning, värdepapper/affärer och så vidare.

De största poddarna 2019

Bland de kommersiella aktörerna som är anslutna till Poddindex kan vi se en jämn utveckling och ökande engagemang hos lyssnare. Den tekniska räckvidden på Poddindex identifierar lyssnare baserat på unika spelare, oavsett vilken kanal lyssnarna väljer. För att denna data ska registreras på Poddindex ska mottagaren ha lyssnat i minst 60 sekunder.

 

De största poddarna på Poddindex är de poddar som har störst teknisk räckvidd under året. Ett par av poddarna på Topp 5 på Poddindex ingick inte i ORVESTO Konsument-mätningen och är därför inte upptagna på listan över de tio populäraste poddarna. Men vi kan dra slutsatsen att samtliga av de största är de som också varit mest populära under det gångna året.

 

De största poddarna utifrån teknisk räckvidd var följande:

  1. Mellan himmel och jord
  2. Framgångspodden
  3. Alice & Bianca - Har du sagt A får du säga B
  4. Filip & Fredrik podcast
  5. Wahlgren & Wistam

I en alltmer fragmenterad mediemarknad är förtroende mellan köpare och säljare av reklam- och annonsutrymmen av högsta vikt. Därför har vi enats om hur teknisk räckvidd ska mätas och tagit fram en gemensam poddvaluta som gör det enkelt att jämföra poddar mot varandra på samma villkor. På så sätt kan du som köper annonser få en uppskattning om hur många individer du kan nå ut till och om annonslagret hos respektive podd så du kan planera dina medieköp.

 

Ladda ner hela rapporten här!

Anmäl dig till ett 60-minuters webinar på onsdag 22 april kl. 11.30 (svensk tid) och ta del av de senaste världstrender TV & Video komsumtion och vad du kan göra för att nå och behålla din publik - både nu och i framtiden.

Maria Grip

Digital Specialist, Media Audit

08-507 420 00

Share Image: 
Guld mikrofon mot svart backgrund