You are here

2021-10-15

ORVESTO Konsument 2021:2

Årets andra ORVESTO Konsument undersökning är insamlad under månaderna maj till augusti 2021, mitt under en pandemi och det undantagstillstånd som nu blivit vår vardag. Det här är viktigt att tänka på när man tittar på och analyserar data från ORVESTO-databasen 2021:2.

Vi ser självklart att det förändrade läget i samhället har påverkat datan på många områden. Men när man analyserar datan så ser vi inte alltid så dramatiska svängningar som många kanske förväntar sig. Det här beror på att många frågeställningar i undersökningen är formulerade för att kartlägga hur människor ”brukar göra”. D v s beteenden och konsumtion över en längre tidshorisont, vilket gör att snabba beteendeförändringar inte slår igenom på kort sikt så mycket man kanske skulle kunna tro.

ORVESTO Konsument 2021:2 innehåller ett antal frågeområden som är unika för just den andra mätomgången varje år. Dessa frågor är: 

  • Synhjälpmedel 
  • Energi (Elbolag) 
  • Uppvärmning 
  • Inköpsvanor/varumärken, vin-/sprit 
  • Hushållsnära tjänster 

Undersökningen utvecklas i vanlig ordning kontinuerligt för att svara på de frågor som dagens marknadsförare, kommunikatörer och affärsutvecklare har. Här följer några nyheter ur senaste undersökningen.

2,5 miljoner svenskar lyssnar på podcasts varje vecka

Poddlyssnandet i landet har ännu inte slagit i taket, utan fortsätter öka. I senaste ORVESTO-undersökningen uppger 2 493 000 personer eller 31 % av alla i åldrarna 16-80 år att de lyssnar på podcasts varje vecka. Det är en ökning med 10 % jämfört med motsvarande mätning 2020:2. Majoriteten av de som lyssnar på poddar veckovis (71 %) säger att de regelbundet lyssnar på mellan 1-5 stycken podcasts.

Under 2021 har vi även lagt till ett antal nya frågor om podcasts i undersökningen;

  • Vilken app/spelare man använder
  • Om man prenumererar på podcasts
  • Hur fick man kännedom om de podcasts man lyssnar på

Totalt mäts räckvidder på 50 podcasts. Här listas de 20 med flest lyssnare/vecka (i tusental) i 2021:2.

Inköp av alkohol på nätet ökar lavinartat under 2021

I den andra ORVESTO-mätningen varje år frågar vi om inköpsvanor och val av varumärken inom kategorin vin och sprit. Sen några år tillbaka frågar vi även om inköp av alkohol på nätet. I senaste undersökningen uppger 1 690 000 människor eller 21% av befolkningen att man köpt alkohol på nätet senaste 12 månaderna. Det är en ökning med hela 46% jämfört med motsvarande undersökning 2020, då 1 150 000 personer eller 15% svarade att de handlat alkohol på nätet.

Systembolaget står självfallet för en väldigt stor del av den totala näthandeln. 1 480 000 eller 18,5% av befolkningen har handlat online på Systembolaget. Det innebär en ökning med 48 % från året innan.

Nedanför listas nya frågor och varumärken i 2021:2

Ny gener under mediekonsumtion

  • Privatekonomi

Nya tv-kanaler/streamingtjänster

  • Paramount Plus
  • Axess

Nya leverentörer under uppvärmning

  • Varberg Energi
  • Umeå Energi
  • Stockholms Elbolag

Ny aktör inom sociala medier

  • Clubhouse

Nya varumärken inom vin/sprit (listan med varumärken inom denna kategori uppdateras varje år för att spegla Systembolagets försäljning) 

  • Mulderbosch
  • Puy Chéri
  • GW :s Låda
  • LAB Reserva
  • Gibson’s London Dry Gin
  • High Commissioner
  • Vanlig Vodka

Undersökningen genomfördes under perioden 1 maj – 31 augusti 2021 och totalt deltog 11 760 personer i undersökningen.

Här finner du räckviddsrapport och räckviddsutveckling för ORVESTO Konsument 2021:2

Orvesto Passion 2021 lanseras inom kort!

Undersökningen som kartlägger kännedom och intresse inom 100 event och platser, 50 välgörenhetsorganisationer, kännedom och intresse inom sport/igor/landslag, samt svenskarnas favoritlag inom fotboll och hockey. Mer information kommer inom kort.

 

Vill du veta mer? Kontakta oss på: sesamesupport@kantarsifo.com 

 

 

Niklas Ekman

Client Director, Kantar Media

+46 701 842196

Share Image: