You are here

2019-03-21

Förtroendebarometer 2019

Årets höjdare – Högsta uppmätta förtroendet för Kristdemokraterna någonsin

 

Kristdemokraterna har det högst uppmätta förtroendet sedan de började mätas, och är även det objekt som ökar mest sedan 2018 (ökning 17 procentenheter). Sett till övriga partier ökar även Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna jämfört med 2018. Centerpartiet i sin tur det parti vars förtroende minskar mest (6 procentenheter), även Liberalernas förtroende sjunker sedan 2018 (5 procentenheter).

 

Polisen, Svenska kyrkan, kungahuset och universitetet/högskolor är de samhällsinstitutioner vars förtroende ökat under det gånga året. Samtidigt har förtroendet för regeringen sjunkit och är tillsammans med 2016 års resultat det lägsta på 10 år.

 

Efter ett hektiskt valår är det snart dags igen i och med valet till Europaparlamentet. Det svenska valsystemet har ett högt förtroende och Valmyndigheten har tredje högst förtroende bland de undersökta myndigheterna. Förtroendet för EU-kommissionen och Europaparlamentet är dock relativt lågt. Vi ser i många andra undersökningar att det finns ett positivt samband mellan förtroende och kännedom. Det är inte omöjligt att svenskarnas kunskap om EU-kommissionen och Europaparlamentet har en del övrigt att önska.

 

Nytt för i år är att svenskarna fick uppskatta vilket inflytande vissa grupper har på den svenska samhällsdebatten. De två grupper som flest menar ha ett stort inflytande på samhällsdebatten är journalister och politiker. 

 

Förtroendet för medier är stabilt med undantag för Google som tappar i förtroende samtidigt som förtroendet ökar för ”den lokala tidningen där du bor”. Public service minskande förtroende har i år stoppats upp, de stora skillnaderna beroende på politisk färg kvarstår. Miljöpartiets väljare är de som är mest entusiastiska till både SVT och SR medan Sverigedemokraternas väljare har lägst förtroende.

 

Medieakademins Förtroendebarometer sammanställs av Göteborgs universitet och Kantar Sifo. I undersökningen svarar allmänheten på vilka varumärken, medier och institutioner de har förtroende för, och vilka de misstror. 1200 personer äldre än 16 år svarade på undersökningen mellan den 18 februari och 15 mars 2019. Undersökningen genomfördes via webbpanel.