You are here

2023-10-18

The future of Tech Enabled Life

The future of Tech Enabled Life

Nu har Kantar släppt en ny rapport i vår trendserie och denna gång handlar det om trender inom konsumenters teknikanvändande!

Kantars Dx Analytics tillämpar AI och analys på digital sökdata för att identifiera nya trender och insikter. En undersökning av 36+ miljarder sökdatapunkter över hela världen skapar en övertygande berättelse om teknologins roll, värde och betydelse i konsumenternas värld. Medan debatten pågår om AI och robotteknik som tar över våra jobb, försörjning och potentiellt världen så förblir konsumenterna positiva.

Det finns ett genuint intresse att veta mer, förstå och omfamna tekniken. Konsumenter verkar ha kontroll över tekniken i sina liv och är i synk med utvecklingen som äger rum runt omkring dem.

När AI gradvis gör sin närvaro märkbar över de olika aspekterna av våra liv, använder många den för att förbättra sina upplevelser eller för att helt enkelt njuta av allt den möjliggör. Förståelsen av tekniken och hur den kan utnyttjas för att driva personliga mål är utbredd och den finns en vilja att tänja på gränserna genom att efterfråga och omfamna allt mer.

 

Genom denna globala djupdykning i sökdata har vi avslöjat 6 trender kopplade till 3 centrala konsumentbehov.

För att skapa en vision för morgondagens teknik har vi kombinerat vår förståelse av de makroskiften som driver beteendet idag med dessa framväxande trender som ger tidiga signaler om morgondagens stora satsning. I detta sammanhang förväntar vi oss att tekniken ska:

  • Koppla fler människor till varandra, driva inkludering och skapa ett fördjupat sätt att ta till sig innehåll.
  • Harmonisera smarta hem till att bli självdiagnostiserande, självkorrigerande ekosystem som ger optimalt skydd.
  • Ge människors kontroll över sin hälsa genom hälsoteknik som möjliggör korrekt hälsoprognoser för individer.
  • Jämna ut spelplanen på den globala arbetsmarknaden genom att ge fler tillgång till kvalificerade arbetsmöjligheter.
  • Skydda konsumentens personuppgifter och säkerhet.
  • Gamifiera vardagliga upplevelser för att hjälpa till att skapa bättre vanor och göra vardagliga uppgifter mer engagerande.

 

Ladda ner hela rapporten för att lära dig hur tekniken är inställd på att förändra konsumenternas dagliga liv och upptäcka insikter som gör det möjligt för varumärken att identifiera framtida innovations- och tillväxtmöjligheter.

Och är du nyfiken att höra mer om hur vi jobbar med sökdata och teknik och hur vi har hjälpt företag, hör av dig till oss för ett samtal och en demo.
LADDA NED RAPPORTEN NEDAN

Mika Fischerström

Head of Analytics

072-310 44 50

Med 20 års erfarenhet av att hjälpa kunder i London och Sverige med försäljningsmodellering, market mix modelling och andra analyser för att förstå hur de mer effektivt kan använda sina marknadsinsatser för att bygga varumärke och driva affären.