You are here

2021-08-30

Mediemätaren - Hur politik diskuteras i media (april-juli 2021)

Mediemätaren är den största sammanhållna, återkommande analysen som görs i Sverige av samtalet kring svenska riksdagspartier och partiledare i sociala och redaktionella medier.

Denna rapport visar bland annat:

  • S får klart mest publicitet av partierna men avståndet minskar. Däremot syns Stefan Löfven mer än tidigare, en effekt av att han både fälls och återväljs som statminister.
  • V är periodens mediala vinnare. Efter en tid i medieskugga får partiet och Nooshi Dadgostar stor uppmärksamhet om friare hyressättning och statsministeromröstningen. V har också en fördelaktig mediebild.
  • Även C syns ovanligt mycket. Partiet backar från friare hyressättning men ställer nya krav på regeringen. Partiet får en del kritik, bland annat för sitt nej till M:s invit och för kravet på ändrat strandskydd.
  • MP och KD syns minst under perioden. Att det förstnämnda partiet, som sitter i regeringen, inte syns mer är kanske något överraskande.
  • Efter en sommar präglad av regeringskris är det naturligt att det politiska spelet är periodens klart största fråga.
  • Lag och ordning stärker sin ställning och ligger tvåa. Bakom ökningen syns de många skjutningarna, som genererar debatt och stort socialt medieengagemang.
  • Sjukvård fortsätter att vara en viktig fråga, men tappar utrymme i debatten när smittspridningen går ner och de politiska konfliktzonerna blir färre.
  • Bostäder är periodens raket. Frågan har tidigare sällan stått i fokus. Nu ligger frågan högt på agendan när debatten om friare hyressättning och dess konsekvenser tar fart.
  • Miljö & energi tappar utrymme. Med tanke på hur mycket det rapporteras om miljöfrågan generellt är det intressant att notera att den politiska debatten är så pass begränsad.
  •  

Mediemätaren följer det politiska samtalet i redaktionella medier, Facebook och Twitter sedan hösten 2017. Från augusti 2019, inkluderar mätningen även de talade medierna podd, YouTube, radio och TV, tack vare ett samarbete med All Ears.

Från oktober 2019 har vi även utvidgat vårt underlag för tidningar och nyhetssajter.

Per Söderpalm

Affärsområdeschef

0706-218852

Ulla von Lochow

Dataanalytiker

0701-84 22 45