2021-02-17
Dagens Nyheter skriver idag om sjunkande svarsfrekvenser. SCBs kvalitetschef Joakim Malmdin uttalar sig i artikeln. Det är en viktig fråga som SCB lyfter. Vi har noterat SCBs engagemang i frågan, vilket vi som bidrar med faktabaserade insikter till företag och samhälle uppskattar mycket.
Vi ser samma utveckling som SCB. Bortfallet har ökat, det vill säga svarsfrekvenser har minskat. Men, nedgångstakten har dock avstannat, vilket är bra. Det innebär dock inte att vi får slå oss till ro.
Vi på Kantar Sifo jobbar löpande med frågan. Här listar vi några insatser som vi försöker göra för att leverera fortsatt hög kvalitet till våra kunder och uppdragsgivare.
A. Vi skräddarsyr undersökningar efter kundernas behov. Vi rekommenderar alltid metod och urval utifrån vad som kunderna behöver insikter inom, med erfarenheter och kunskap om var respondenter finns och hur respondenter reagerar. Vill exempelvis en kund undersöka äldres situation rekommenderar vi den metod som bäst når äldre, det är inte via mejl. Samma lösning passar inte alla respondenter. Vill en annan uppdragsgivare förstå utlandsföddas situation använder vi en annan metod än om skulle vilja förstå svenskspråkiga i allmänheten.
B. Vi gör insatser kontinuerligt för att upprätthålla svarsfrekvenser.
C. Vi validerar kontinuerligt våra undersökningar. När vi ser systematiska skevheter undersöker vi bakgrunden till dessa skevheter.
D. I de väljarbarometrar vi gör inför allmänna riksdagsval, som är ett av få tillfällen vi får ett någorlunda ”facit”, har vi inte sett några kvalitetsskillnader jämfört med ”förr i världen”. Snarare tvärtom. Det görs bra opinionsundersökningar i Sverige.
E. Vi erbjuder bortfallsanalyser i de fall vi misstänker systematiska skillnader i bortfallet, dvs att de som inte svarat på ett systematiskt sätt skulle ha svarat på ett annorlunda sätt än de svarande.
F. Vi utvecklar också löpande metoder för insikter. Våra kvalitativa experter, våra sociala och redaktionella medieanalytiker och våra data analytiker (Analytics) är viktiga komplement till traditionella urvalsundersökningar för att förstå samhället och få människor och företag att växa.
Avslutningsvis, det är en viktig insats SCB gör för samhället när myndigheten synliggör frågan om bortfall i undersökningar. Men du kan också bidra. Svara när vi hör av oss. Det är ett enkelt sätt att som individ påverka samhället och bygga ett samhälle och företagsamhet utifrån fakta.
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy