Kundbehov & Idégenerering
Vi förädlar information till insikter.
Tycker du att det är svårt att utvinna relevanta kundinsikter i den information ni redan besitter och veta hur ni ska göra för att möta morgondagens kunder? Du är inte ensam. Insikter är svårt och det är dessutom ett ganska missbrukat ord.
För oss är en insikt: En beskrivning som innebär en djup förståelse för dina kunder och som, om du använder den rätt, har värdeskapande möjligheter både för dem och för din affär.
Att formulera den här typen av äkta insikter och hjälpa företag att utveckla produkter och tjänster baserat på det, är vår kärnkompetens. Vi har psykologer, samhällsvetare, etnografer, statistiker och ekonomer som är specialister på att förädla intressant information till kraftfulla kundinsikter som utvecklar ditt erbjudande på marknaden.
Om du är intresserad av att veta mer om vilka olika sätt vi jobbar på, kan du läsa mer om det här
Från Etnografi till Big Data analys - vi har verktygen
Vi skräddarsyr alltid en lösning som passar just dina behov men nedan finner du våra vanligaste metoder som ligger till grund för vårt insiktsarbete och förstå kundbehov på djupet. Ofta kombinerar vi flera metoder med varandra.
Analysera befintlig data (desk research): Vi utvinner insikter baserat på befintlig information som ni redan har eller som finns att tillgå på annat håll och förvandlar lösryckta resultat till en agerbar helhet.
Facilitera workshops: Sker både internt och tillsammans med kund Vi skissar, formulerar och spetsar insikter internt och tillsammans med våra kunder genom olika former av gruppövningar och kreativa tekniker.
Genomföra kvantitativa undersökningar (U&A): Vi hjälper dig att få insikter om hur dina potentiella kunder beter sig i vissa situationer, drivkrafterna bakom olika val och möjliga gap på marknaden som skulle kunna tillfredsställas bättre.
Möta kunder baserat på etnografi och netnografi samt andra explorativa arbetssätt:
När vi vill utvinna insikter som kommer från en grundläggande förståelse av en hel kategori eller tema, krävs en mer explorativ ansats. Då arbetar vi gärna inspirerat av etnografin, dvs med en kombination av observationer och samtal antingen i ett fysiskt möte (etnografi) eller ett digitalt möte (netnografi). Vi spenderar några timmar hemma hos dina kunder, följer med dem och handlar, tittar i deras kylskåp eller garderober och pratar ibland med deras partner eller barn. Allt för att förstå i vilket sammanhang de kommer i kontakt med din produkt och dina konkurrenters och om det finns behov, uttalade eller outtalade, som dagens produkter inte uppfyller helt och fullt.
Att låta konsumenter själva berätta öppet i ord och bild om sina vanor och behov i ett skräddarsytt, online forum är också väldigt användbart sätt att komma dem nära.
Idégenerera genom Co-creation
Det blir allt vanligare att den kreativa processen och idégenereringen sker i samarbete mellan producenter och kunder. Genom att bjuda in dina nuvarande eller framtida kunder i den kreativa proecssen, säkerställer du att du behåller ett kundperspektiv och undviker att genast falla i brainstormingens fiender, ”så har vi aldrig gjort tidigare” respektive ”det låter dyrt och/eller svårt”.
På Kantar Sifo har vi utarbetade verktyg för att sammanföra kreativa konsumenter med produktutvecklare, kundansvariga och marknadsförare på ditt företag. Tillsammans skapar vi en stor mängd idéer, där de bärande sedan kan vidareutvecklas konceptuellt.
Bygga och drifta innovationsforum: Ett innovationsforum är en egen plattform som vi bygger upp åt dig där vi samlar ett antal av dina kunder. Genom att interagera med dina kunder och be dem att komma med sina åsikter, kan du utforska, utveckla och testa idéer och koncept med direkt feedback. Dessutom är det ett sätt att bygga relation med dina kunder.
Genomföra Big data analyser: Har du ett digitalt kundfeedbacksystem eller en bemannad kundtjänst? Berättar dina kunder ibland för er vad de inte är helt nöjda med när det gäller er produkt eller tjänst? Genom analys av befintlig data hittar vi ofta värdefulla uppslag och frön till utvecklingsarbete.
Leda Design Thinking processer: Här använder vi formeln 4xi, dvs inspiration, idéande och implementering i en iterativ process tillsammans med vår uppdragsgivare. Arbetssättet omfattar rollspel för att sätta oss i kundens skor, och genomförs som en kombination av observation och workshops.
"The whole is greater than the sum of its parts“ - Aristoteles
NÅGRA AV VÅRA KUNDER
General Sidebar
Ladda ner vår guide "8 råd för starka kundinsikter"
I denna guiden delar vi med oss av våra bästa råd kring hur du blir bättre på att formulera starka kundinsikter som leder till framgångsrik innovation