Innovationsstrategi
Så här jobbar vi
Vi tar fram en innovationsstrategi som passar er verksamhet och era förutsättningar. Vi arbetar efter en modell som består av 5 steg:
1. Definiera mål för innovationsstrategin
Baserat på era långsiktiga affärsmål, formulerar vi vad innovationsstrategin ska uppnå, varför den finns och vad ni vill åstadkomma med ert innovationsarbete. Vi anpassar planen beroende på er tidshorisont, det vill säga hur kort eller lång sikt som innovationsarbetet ska ta hänsyn till. Vi sätter upp mål för olika typer av innovation, till exempel hur stora andelar som ska komma från helt nya innovationer med ny teknik, respektive utveckling av befintliga produkter och tjänster med befintlig teknik.
2. Bestäm spelplanen
Baserat på konsumentinsikter och var möjligheterna finns att skapa ömsesidigt värde, definierar vi vilken marknad och vilka segment som innovationsstrategin bör adressera.
3. Formulera vilket värde ni ska tillföra
Här utreder vi vilken typ av innovationer som skapar värde för era kunder och ger en konkurrensfördel gentemot era konkurrenter. Detta kan handla om att utveckla ert erbjudande genom ny teknologi, ta era befintliga lösningar till nya marknader/kundgrupper eller förändra affärsmodellen mer i grunden.
4. Utvärdera vilka möjligheter som finns och resurser som behöver tillföras
Baserat på vad ni vill åstadkomma och vilken typ av innovationer som kommer att krävas, kommer olika typer av resurser behöva finnas på plats, till exempel kunskap, finansiella resurser och organisatoriska aspekter.
5. Identifiera vilka system och tekniker som behöver finnas på plats
För att kunna sätta strategin i verket krävs system och teknik för att göra strategin skalbar. Till exempel innovationsutbildning och en kultur där alla i organisationen är delaktiga i innovationsarbetet på ett eller annat sätt och kan komma med idéer.
Kontakta våra innovationskonsulter så berättar vi mer!
NÅGRA AV VÅRA KUNDER
General Sidebar
Innoverar du på riktigt?
Kontakta oss för att trycktesta förutsättningarna för ditt innovationsarbete.
Ja, jag vill bli kontaktad av Kantar Sifo.
Genom att klicka på "Skicka" godkänner jag Integritetspolicy