You are here

2018-11-13

ORVESTO Passion 2018 är här!

ORVESTO Passion är Sveriges största undersökning kring svenskarnas passion för och engagemang i hundratals evenemang, destinationer, lag och organisationer.

Drygt 12 700 svenskar mellan 16-80 år avslöjar vad de brinner för, och vad å andra sidan som inte riktigt får deras hjärtan att bulta. Låt mig bjuda på ett litet smakprov. 

Destinationer & Evenemang – Liseberg och Ullared i topp 

Det kanske inte är så förvånade att Liseberg är Sveriges mest besökta utflyktsmål bland de 98 evenemang och platser som vi mäter. Men att Gekås Ullared dyker upp på andra plats, före Gröna Lund, var en liten rolig överraskning, i alla fall för mig. När jag gräver vidare i den stora datamängden som ORVESTO Passion erbjuder noterar jag också att Gekås Ullared är i princip det enda av de evenemang/platser vi mäter som fler uppger att de har besökt än de som säger sig ha intresse för. 

Stockholmsmuseer lyckas inte fullt kapitalisera på stort intresse

Största gapet bland intresse för och faktiska besök har tre Stockholmsbaserade muséer: Historiska museet, Vasamuseet och Nationalmuseum, där det är ca. 11 procentenheter som skiljer sig mellan andelen som säger sig vara intresserad av och som har besökt under det senaste året. För just Nationalmuseum är det inte speciellt konstigt: museet har varit stängt i flera år för renovering, och öppnade åter för bara för ett litet tag sedan, den 13 oktober. Men vad är det som gör att Historiska museet och Vasamuseet inte riktigt lyckas kapitalisera på intresset som svenska folket ändå visar? Det beror i alla fall inte på att man inte varit i Stockholm: svenskar som är intresserade av dessa två museer är överrepresenterade bland dem som besökt andra Stockholmsattraktioner under de senaste 12 månaderna, däribland Gröna Lund, Skansen och Fotografiska. 

Liseberg toppar framtidsplaner men det är stora skillnader mellan generationer 

Om vi tittar på framtidsplanerna, är det åter Liseberg som toppar listan över de platser som man är intresserad av att besöka. Både män och kvinnor sätter Göteborgstivolit på första platsen, likaså svenskarna mellan 16-49 år. 

Dalhalla dominerar bland medelålders 

Bland svenskarna 55-80 år är däremot Dalhalla som flesta är intresserade av att besöka. Någon som vill gissa på vad som flest 50-54 åringar är intresserade av att besöka? Svar längst ner i texten.
 

Idrott – Landslag, klubblag och ligor 

ORVESTO Passion 2018 har ännu mer information om svenskarnas sportintressen och favoritidrotter. Numera frågar vi även om Champions Hockey League och ishockeylandslaget dam och herr. Naturligtvis har vi uppdaterat listan med ridsportlandslaget! Dessutom har vi lagt till en helt ny kategori som handlar om idrottsevenemang, där vi mäter kännedom, intresse, om man följer i media/på plats och om man är intresserad av att följa på plats för 11 olika idrottsevenemang, enligt listan nedan.
 

Med den fantastiska fotbollssommaren där det svenska herrlandslaget har briljerat i VM blir jag lite förvånad när jag ser att ”bara” drygt var fjärde svensk säger sig varar intresserad av fotbolls-EM/VM. I somras kändes det som alla var det! Det kanske beror på att intresset för evenemanget är faktiskt lite större här i Stockholms län än i riket i snitt. Tittar vi på hur det ser ut i Sverige ser vi att intresset för fotbolls-EM/VM är mest överrepresenterat i A-regionerna Falkenberg/Varberg, Bollnäs/Söderhamn, Ystad/Simrishamn, Karlstad resp. Halmstad. Svalast intresse finns i Haparanda/Kalix och Kiruna/Gällivare.

Läs mer om fotboll och ORVESTO Passion i ett av våra senaste nyhetsbrev

Välgörenhet- och intresseorganisationer – kampen för att göra gott

Välgörenhet är också något som engagerar oss. I ORVESTO Passion, för hela 44 olika organisationer – från Actionaid till Världsnaturfonden WWF frågar vi om man känner till organisationen, om man tycker att den känns viktig, om man är aktiv/medlem i resp. om man stödjer ekonomiskt. 

Organisationer med tillväxtpotential

Plottar vi andelen som både känner till en organisation och tycker att den känns viktig, med andelen som faktiskt stödjer organisationen ekonomiskt ser vi snabbt att det finns tillväxtpotential för ett flertal organisationer, däribland Bris, Naturskyddsföreningen och Friends. Dessa är några av de organisationer som man både känner till och tycker att det känns viktigt, men som få skänker pengar till. ORVESTO Passion ger bl.a. svar på vilka dessa människor är, vilka värderingar de har, vilka organisationer de stödjer, om några, och hur man kan göra för att nå dem.
 

Fler intressanta analyser som handlar om välgörenhet utifrån ORVESTO Passion kan du läsa om här.

Avslutningsvis:

I detta nyhetsbrev har du fått en liten inblick i några av de otaliga analysmöjligheter som ORVESTO Passion erbjuder. Det är som vanligt möjligt för insamlingsorganisationer, klubbar, destinationer och sponsorer själva att köpa rapporter, workshops eller helt egna databaser.

Hör av dig till din vanliga kontaktperson, eller till mig Laura Macchi, om du vill veta mer! 

Hela nyhetsbrevet som PDF hittar du här.

...och svaret på frågan är att svenskar 50-54 år är mest intresserade av att besöka Abba the Museum!

Laura Macchi

Client Director, Media Division

+46 701 842016

Share Image: 
ORVESTO Passion 2018