Så planerar du för att leda i det hybrida arbetslivet
Pandemins konsekvenser har satt gamla regelverk ur spel; när den fysiska arbetsplatsen får allt mindre betydelse formar det också relationen mellan arbetsgivare och medarbetare. Hur distanseringen kan komma att påverka samhället på sikt kan vi i nuläget bara se nyanser av. Företag och ledare som planerar för tillbakagång till kontoret behöver identifiera vilka aspekter de ska fokusera på och vad förändringen innebär för dem innan de sätter en plan för framtiden. När människor jobbar hemifrån fungerar kontoret inte längre som kulturbärare och ett medvetet, kommunikativt ledarskap blir allt viktigare.
För dig som jobbar med ledarskaps- och organisationsfrågor har vi sammanställt insikter från egna och kunders undersökningar om vad företag och organisationer behöver veta för ett hållbart framtida arbetsliv, post pandemin
Mathias Axelsson och Katarina Önell är seniorkonsulter och experter inom Employer Branding och kulturfrågor på Kantar, de vägleder såväl små som stora organisationer genom pandemin, och de ser förändringar i hur företag ser på och utövar ledarskap.
Katarina och Mathias, vad är era övergripande tankar om pandimiåret ur ett ledarskapsperspektiv?
- Förhållandet mellan arbetsgivare och medarbetare har förändrats på flera plan. T ex har vi sett förändringar i vilka faktorer som svenskarna anser är centrala på en arbetsplats. Exempelvis har parametrar som arbetskollegor, ett meningsfullt arbete, en trygg anställning och ett bra ledarskap seglat upp i toppen bland de viktigaste.
- Vissa aspekter av medarbetarupplevelsen har stärkts. Dels har lojaliteten, den emotionella kopplingen till arbetsgivaren gått upp, det har blivit ett starkare band mellan medarbetare och arbetsgivare. Det har förvånat vissa arbetsgivare en hel del. Förtroendet för ledningen har också stärkts i den här situationen. Det kan ha att göra med att man kommunicerat mer internt under pandemin, med medarbetares situation och hälsa i fokus, men även att det finns en oro att förlora jobbet.
- Vi ser även såklart förändringar i flera sociala aspekter, t ex svårigheter med att hålla igång en teamkänsla, även att förstå hur andra mår, vilket vi tappar till viss del när vi inte interagerar i samma rum.
Samtidigt planerar fler arbetsgivare för en framtid med hybrida arbetsplatslösningar. Finns det stöd för det och vad ser ni för hinder?
- Vi ser nu att 6 av 10 vill jobba mer hemifrån även efter pandemin. De flesta trivs fortfarande med distansarbetet, vi upplever att vi blir mer effektiva och att det bidrar till att vi lättare kan hitta balansen mellan arbete och fritid. Det är dock inte lika för alla – endast 4% ser sig jobba uteslutande på distans framöver, och vi ser även att yngre människor trivs lite sämre med att arbeta hemifrån. Dessutom saknar vi våra kollegor och allt det sociala som kommer av att umgås på kontoret.
- När vi frågat yrkesverksamma vad de uppskattar mest med det fysiska kontoret har vi identifierat tre återkommande faktorer. Den första är just personlig kontakt och samvaro. Punkt två handlar om teknik och ergonomi, att det på kontoret finns ändamålsenlig teknisk utrustning och komfort. Den tredje punkten är att vi saknar våra kaffestunder, dynamiken och glädjen som uppstår vid kaffeapparaten.
- När vi tittar på olika roller ser vi att chefer och andra i ledande befattningar spenderar mer tid på kontoret jämfört med övriga medarbetare. Under hösten spenderade chefer i genomsnitt 50 % av tiden på distans jämfört med medarbetare utan personalansvar som istället valde att arbeta 62 % hemifrån eller på distans.
Ni vägleder flera chefer och ledare att strukturera sitt ledarskap och bygga strategiska planer för framtiden. Vad kan ni se som de stora utmaningarna inom företagen just nu?
- Människor överlag känner lite svagare tillhörighet, att känna sig som en del av något större har tappat över tid.
- Samarbetet över gränser i organisationer har försvagats.
- Innovationsförmågan och att vara kreativ är svårare på distans.
- Stressnivån har tilltagit under pandemin. Att helt plötsligt ägna den större delen av livet inom hemmets väggar. Det finns även en tilltagande känsla av att arbetsbördan har vuxit, svårt att definiera när arbetsdagen börjar och slutar.
- Chefer vittnar också om att det spontana har blivit svårare. Att ge feedback och peppa någon, det som sker naturligt när vi ser varandra och umgås på plats.
- Det har också blivit svårare att fånga upp signaler kring hur medarbetarna mår och överlag bilden av hälsosituationen. Signaler som är lättare att se när vi rör oss i samma rum.
Vilket typ av ledarskap har varit framgångsrikt under pandemin för att tackla de här problemen och vad bör ledare planera för framåt?
- När vi ser på organisationer som lyckats med att leda på distans så ser vi att kommunikationen har varit riklig, man har varit transparent och öppen från ledningens sida och satt medarbetaren i fokus och det med väldigt mycket empati för situationen.
5 råd - Så planerar du för att leda i det hybrida arbetslivet
Till dig som jobbar med ledarskap och employer branding har vi samlat fem tips för att lyckas med ditt företags plan för det hybrida arbetslivet.
- Skapa tydlighet och helhet – återkom till mål, vision och syfte med verksamheten. Det bygger även tillbaka meningsfullheten.
- Uppmuntra, stimulera och återskapa gränsöverskridande samarbeten. Bryt upp de nya ”sugrören” som har uppstått i distanstillvaron under pandemin.
- Som så många ledare har gjort bra under pandemin, fortsätt kommunicera ofta med medarbetarna. Våga fortsätta prata om det som ligger utanför jobbet – det är viktigare än någonsin att ta pulsen på måendet och förstå medarbetares livssituation.
- Möt det ökande behovet av trygghet med allt från att visa på positiv utveckling, ständig kompetensutveckling och lärande samt praktiska faktorer som t ex kollektivavtal och hälsoförmåner. Kommunicera en positiv bild och tro på framtiden.
- Glöm inte att delar av medarbetarstyrkan faktiskt mår bättre, kan fokusera och prestera bättre i en kontorsmiljö, omgiven av kollegor, interaktioner och inte minst möjligheten till spontana möten vid kaffemaskinen.


General Sidebar
Vill du veta mer om ledarskap i det hybrida arbetslivet? Hör av dig till oss
Ja, jag vill bli kontaktad av Kantar Sifo.
Genom att klicka på "Skicka" godkänner jag Integritetspolicy