Miljödebatten och samtalet

Välkommen till det tredje tillfället i seminarieserien kring ekologisk hållbarhet för framtidens organisationer.

Miljödebatten och samtalet

Välkommen till det tredje tillfället i seminarieserien kring ekologisk hållbarhet för framtidens organisationer. Den här gången på temat Miljödebatten och samtalet.

Vad som står högst på mediernas agenda och vilka vinklar och argument som lyfts fram, är i ständig förändring. Som organisation och företag är det en utmaning att hänga med i alla skiften och nå ut med sitt budskap. Speciellt när det gäller komplexa och polariserande frågor. I det här seminariet tar vi därför avstamp i de senaste årens växande debatt om klimatet. Vi berättar om hur debatten skiftat och hur den uttrycks i mediernas logik.

Vi bjuder på ett aktuellt forskningsexempel på hur fakta kan förvridas i debatter präglade av stora känslor och intressen: Victor Galaz från Stockholm Resilience Center* kommer att presentera en ny analys om spridningen av desinformation på Twitter i samband med lanseringen av forskningsrapporten "Food in the Anthropocene" som publicerades i Lancet i början av 2019. Victors studie visar hur löst koordinerade grupper online lyckas kidnappa vetenskapliga kommunikationskampanjer och effektivt sprida desinformation och rykten.

Med det som bakgrund kommer Kantar Sifo visa hur samtalet kring klimatfrågan i framför allt sociala medier generellt förändrats det senaste 1,5 året och presentera våra insikter kring det digitala samtalet och det allmänna opinionsläget. Vi tittar närmare på ett samtal som alltmer polariserats och jämför hur människor diskuterar klimat i sociala medier och vad allmänheten säger om klimatet när vi ställer frågor direkt till dem. Vi kommer också titta närmare på bildspråk och ge exempel på hur bilder kan fungera som emotionellt verktyg i miljöfrågor. 

Detta får du med dig:
- Insikt i medielogiker och debattläget i miljöfrågor
- Konkreta exempel på hur miljöfrågan ändrar riktning beroende på avsändare och uttryck
- God frukost och intressanta möten

Dag: Torsdag 28 november 2019
Tid: kl. 9.00 - 10.00 (frukost serveras från kl. 8.30).
Plats: Kantar Sifo, Vasagatan 11, 1 tr.

Seminariet vänder sig till dig som jobbar med PR och marknadsföring. Det här är tredje delen i vår seminarieserie om ekologisk hållbarhet. Delarna är fristående, du behöver inte ha deltagit vid tidigare tillfällen.

Antalet platser är begränsat. Först till kvarn gäller!

Seminariet är kostnadsfritt, men kom ihåg att avboka din plats vid förhinder. Vid utebliven närvaro utgår no show-avgift 349 kr ex moms. Här du frågor om evenemanget vänligen kontakta Indira Flores.

* Victor Galaz är ställföreträdande direktör och docent vid Stockholm Resilience Center (Stockholms Universitet) samt programdirektör vid Beijerinstitutet för Ekologisk Ekonomi (Kungliga Vetenskapsakademin).

Mimi Diego

Senior Consultant Insights

+46 (0) 709 25 36 22

Show Seminar: 
No
Share Image: 
Hashtag with fingers
Event end date: 
Thursday, 28 November, 2019
Event start date: 
28/11/2019