You are here

2016-10-19

Adblockalypsens utveckling-Digitalt reningsbad eller en dystopisk framtid?

Adblockalypsen och den påföljande framväxten av digitala zombies immuna mot bannerannonseringens locktoner har lett till att många mediehus och annonsörer tryckt på den stora digitala reset-knappen.

Men sprider sig sjukdomen fortfarande eller har vi hittat ett vaccin? Peter Callius reder ut begreppen.

Adblockalypsen spreds till en början explosionsartat och mängder av initiativ startades för att möta konsumenters önskemål om lugn och ro, ibland med rena vädjanden om deras förståelse för annonseringens nödvändighet i den digitala affärsmodellen.

Det är oklart vilket av recepten mot adblock som egentligen fungerade men det syns redan nu att spridningen har minskat i styrka. Enligt Google Trends nådde sökningar på Adblock sin toppnivå under december 2014.

Om vi analyserar ORVESTO Konsument så ser vi tydligt att spridningen minskat och det är rimligt att anta att vi i början av 2017 kommer att passera 25 %. 

Beroende på olika hypoteser om hur trenden kommer att utveckla sig så ser framtidsprognosen olika ut. Med utgångspunkt ifrån befintlig data så är min uppfattning att vi kommer att nå en toppnotering kring 29 % varefter vi når en stabilare nivå. Självklart är det, som med alla prognoser, beroende på mängder av variabler som idag är okända.

Så det syns som om vi hejdat smittan och den kommer inte att slå ut hela internetpopulationen. Däremot tror jag att detta är att betrakta som en latent sjukdom som, om den hanteras illa av medier, kan blossa upp igen. 

Men det var de goda nyheterna. De dåliga nyheterna är att användandet av adblockers är extremt generationsstyrt och jag tror att det verkliga problemet ligger i att hantera den generation som jag skulle vilja kalla ”de onåbara”.

I grafen ser ni spridningen av adblocker i olika generationer och bilden talar för sig själv. 

Peter Callius

Affärsområdeschef – MEDIA

0701-842191

Share Image: