You are here

2023-03-15

ORVESTO Konsument 2022:Helår

Idag den 15 mars lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2022:Helår. Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari-31 december och 38 507 personer deltog i mätningen.
I rapporterna nedan redovisas räckvidder för tryckta medier och deras digitala utgåvor samt sociala medier samt upplage- och räckviddsutveckling 2013-2022. 

I analysverktyget Sesame finns som vanligt medieräckvidder för följande mediekategorier:
• Dagspspress/lokala tidningar
• Tidskrifter
• lnternetsajter (sajter/sektioner/nätverk)
• TV/play
• Radio
• Poddar
• Tjänster för digitala utgåvor (ex Storytel, Readly)
• Streamad musik
• Sociala medier
• Bio
• ODR & ADR
• Utomhusreklam

Varumärkets totala räckvidd
När vi analyserar mediernas varumärken tittar vi alltid på varumärkets totala räckvidd, dvs både print och digitalt*. För 2022 ser vi en övergripande trend där printdelen av räckvidderna ligger på de nivåer vi redovisade före pandemin, samtidigt som det blir tydligt att vår alltmer digitala vardag genererar en digital kompensation för ett antal varumärken, något som gäller både för magasin och lokala medier.

* Den digitala mätningen baseras på en passiv mätning av 20 000 individers surfbeteende på mobil, appar och desktop.

Kontakta oss på sesamesupport@kantarsifo.com om du vill veta mer.