You are here

2022-02-15

ORVESTO Konsument 2021:3

Idag den 15 februari lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2021:3.

Undersökningen genomfördes under perioden 1 september-31 december och totalt deltog 13 490 personer i mätningen.

I denna rapport redovisas räckvidder för tryckta medier och deras digitala utgåvor samt sociala medier. I analysverktyget Sesame finns som vanligt medieräckvidder för följande mediekategorier:

• Dagspspress/lokala tidningar
• Tidskrifter
• lnternetsajter (sajter/sektioner/nätverk)
• TV/play
• Radio
• Poddar
• Tjänster för digitala utgåvor (ex Storytel, Readly)
• Streamad musik
• Sociala Medier
• Bio
• ODR & ADR
• Utomhusreklam


Varumärkets totala räckvidd
Att analysera den tryckta printprodukten utan att ta hänsyn till varumärkets totala räckvidd är att bara berätta ena sidan av utvecklingen av printvarumärken. Därför uppmanar vi alla till att studera både den digitala och det analoga fotavtrycket och att se hur de samverkar. 

Den digitala mätningen baseras på en passiv mätning av 20 000 individers surfbeteende på mobil, appar och desktop.

Vi ser i mätningen att variationen är mycket stor. Vissa har långt kvar till sin digitala “tipping point” (det ögonblick då man i snitt har fler digitala än analoga läsare) och vissa har nått den sedan länge medan ytterligare en kategori har ett digitalt fotavtryck som helt enkelt är för litet att mäta på ett tillförlitligt sätt. 

Kontakta oss på sesamesupport@kantarsifo.com om du vill veta mer.

 

Nyheter och insikter från ORVESTO Konsument 2021:3