You are here

2020-11-16

Svenskarna tycks ha fått upp ögonen för det Sverige har att erbjuda. En positiv effekt av pandemin?

Även i år har vi kartlagt svenskarnas passioner. Visserligen i väldigt annorlunda tider, men det innebär att det blir desto viktigare att förstå var möjligheterna finns som den pandemitid som vi lever i ändå ger oss. 

I år är ORVESTO Passion ännu mer omfattande, och i undersökningen ingår:

  • Event, muséer och utflyktsmål
    • Över 100 enskilda. Nya för i år är Muminvärld, Nordea Open, Superior Challenge och Ultimate OCR
  • Välgörenhets- och intresseorganisationer.
    • Nästan 50 organisationer. Nya för i år är Operation Smile, Generation Pep och Glada Hudik.
  • Sport och idrott
    • 16 st. svenska och internationella idrottsligor. Nya ligor för i år är Superettan Herr, HockeyAllsvenskan
    • 13 st. svenska landslag, 13 st. idrottsevenemang och 26 st. sporter.
      ​Svenska Simlandslaget har tillkommit bland landslagen, och Friidrotts-EM/VM och Simning-EM/VM är nya idrottsevenemang.
    • Favoritlag i Fotbollsallsvenskan dam resp. herr, Superettan herr, SHL-Swedish Hockey League och Hockeyallsvenskan (nytt för i år)

 

Några insikter från årets undersökning är: 

  • Intresset för att besöka de evenemang/platser som vi har jämförelsedata för ökar i 78% av fallen. Vi svenskar verkar ha fått upp ögonen för det Sverige har att erbjuda. Är det en positiv effekt av pandemin vi ser? Mer om detta i ett kommande inlägg.
  • Majblomman som tycks har drabbats hårdast av pandemin bland de organisationer vi mäter. Även om det gick att köpa Majblomman digitalt, så har Majblomman tappat drygt var fjärde givare jämfört med förra året.
  • Tingsryds AIF den äldsta supporterskaran bland HockeyAllsvenskans lag, och AIK den yngsta, sett till supportrarnas snittålder: det skiljer hela 15,5 år mellan de två lagen. I SHL ser det jämnare ut, och åldersskillnaden mellan äldsta (Luleå HF) och yngsta (HV71) snittsupportern är bara drygt 4 år.

 

Som vanligt är ORVESTO Passion kopplat till ORVESTO Konsument, och mer specifikt till ORVESTO Konsument 20:2. De spännande analysmöjligheterna är med andra ord nästan oändliga, jag brukar säga att det är bara det sunda förnuftet som sätter gränser (men så mycket roligt man kan upptäcka om man låter kreativiteten flöda). Vill du bolla några tankar, maila oss!

Share Image: