You are here

2019-01-22

Poddtoppen 2018:2

Poddtoppen i ORVESTO Konsument 2018:2

I delmätningen 2018:2 av ORVESTO Konsument redovisar vi räckvidder för 44 av Sveriges största podcasts. Undersökningen genomfördes under perioden maj - augusti 2018.

Under sommarmånaderna (när denna mätning är genomförd) kan vi se att konsumtion av podcastslyssnande ökar, och kanske till viss del ersätter print och digital läsning. Det här avspeglar sig i mätningen då ökningarna i denna omgång är mer betydande än förra omgången.

Samtliga av de största poddarna med en räckvidd på över 40 000 lyssnare/vecka har ökat sedan förra mätningen (med undantag för Värvet). Samtidigt minskar 14 stycken av de mindre poddarna sin veckoräckvidd. 

En podcast som sticker ut ordentligt är poddtoppens nykomling Skäringer & Mannheimer som klättrar upp som plats 4 med 225 000 lyssnare, efter SR poddarna men före Alex & Sigge som länge legat i topp för de kommersiella poddarna. 

 

Podcastlyssnande ökar med 27 % på veckonivå sedan förra året (2017:2) 

Sedan 2015 har vi kunnat följa en stadig ökning av podcastmarknadens utveckling i ORVESTO Konsument. Och ökningen av det generella lyssnandet på poddar fortsätter. Jämför vi utvecklingen 2018:2 med förra mätningen (2018:1) ser vi en ökning på strax under 9 % på veckolyssning. Tittar vi på veckolyssnandet för ett år sedan (2017:2) ser vi en mer betydande ökning på 27 %. 

 

14 podcasts som Poddtoppen mäter ligger runt 100 000 lyssnare varje vecka.  

P3 Dokumentär, Sommar & Vinter i P1 och P1 Dokumentär har fortsatt en stabil ledning i ORVESTO Poddtoppen. De har ökat stabilt för varje mätning, dock med undantag från förra mätningen då de minskade i lyssnarantal för första gången. Denna mätning har de ökat något igen. 

Förutom de välkända formaten från Sveriges Radio kan vi fortfarande se trenden inom teman crime, historia och livsstil som ligger högt upp på listan över svenskarnas poddfavoriter. Poddarna med intervjuformat som Framgångspodden har ökat stadigt de senaste mätningarna samtidigt som Värvet i liknande format som sagt har tappat något i denna mätning. Livsstilspoddarna Alex & Sigge, Filip & Fredrik och Wahlgren & Wistam är fortfarande omåttligt populära. 

Posten ”övriga poddar” ökar för varje delmätning vilket indikerar en allt mer fragmenterad marknad och att fler människor lyssnar på poddar. Intressant är också att se hur många olika poddar (av de som vi frågat om) som man lyssnar på någon gång under ett år. 25 % lyssnar på minst 3 av poddarna som mäts, 13,5 % lyssnar på minst 5 av poddarna som mäts och 3,5 % lyssnar på hela 10 av de poddar vi mäter. 

929 000 individer anger att de lyssnar på andra poddar, “övriga poddar” varje vecka vilket bekräftar en fragmenterad marknad med oändligt många podcasts. Det finns (nästan) en podd för varje ämne. Poddtoppen mäter endast ett urval av marknaden, de flesta är väletablerade poddar. 

Nedan sammanställs Poddtoppen för OK 2018:2. 

Vi vet vem podcastlyssnaren är! 

Alla räckvidder samt dubbeltäckning mellan olika podcasts (och naturligtvis andra medier), går att ta fram i ORVESTO Konsument. 

Naturligtvis är räckvidden och möjligheten för mediebyråer och annonsörer att sätta poddar i relation till konsumtion av andra medier en stor fördel med ORVESTO Poddtoppens mätning. Men med tanke på att poddarna ofta är starkt intressestyrda kan vi inte nog understryka målgruppers värde. I ORVESTO kan vi se att det är mycket stora skillnader på vilka målgrupper som lyssnar på olika typer av podcasts (och det är givetvis det som gör poddarna till intressanta annonslösningar). ORVESTOs målgruppsdata ger möjlighet att skapa relevans i målgruppen med produkter, tjänster och varumärken. Dessutom skapar datan helt nya förutsättningar för produktionsbolagen att aktivt arbeta med djupare konsumentinsikt i det redaktionella utvecklingsarbetet.

 

Hur vi mäter räckvidder på individnivå 

Hur man ska mäta lyssnande för unika individer istället för att hänvisa till nedladdningar och streams har varit en pågående diskussion i branschen under en längre tid. Kantar Sifo har valt en så kallad recall metod, vilket betyder att vi helt enkelt ställt frågan om hur ofta man lyssnar på olika typer av podcasts. Detta görs i en av världens största medie- och målgruppsundersökningar, ORVESTO Konsument, med ca 42 000 intervjuer per år. I ORVESTO Konsument har vi frågat om faktiskt lyssnande på en frekvensskala, där vi sedan viktar fram en veckoräckvidd.

Hela nyhetsbrevet som PDF hittar du här.

Johanna Ollevik

Client Manager, Kantar Media

+46 701 842075

Share Image: 
Poddtoppen 2018:2