You are here

2015-02-05

ORVESTO® Konsument 2014:3 är nu lanserad!

Nu är den sista ORVESTO® Konsument-mätningen för 2014 lanserad. Undersökningen innehåller en hel del intressanta och spännande nyheter. 2014:3 innehåller ett antal nya medier samt 29 nya varumärken inom snabbrörlig konsumtion.

Dessutom innehåller 2014:3 en ny förlagsgruppering på tidskrifter. Nedan ser ni en topplista på de förlag som når flest antal individer (ett införande i varje titel).

1. Bonnier Publications: 2 715 000
2. Aller Media: 2 427 000
3. Bonnier Tidskrifter: 2 180 000
4. Egmont Publishing: 2 134 000
5. LRF: 1 269 000
6. Aftonbladet Magasin: 1 126 000
7. Expressen/GT/KP Magasin: 804 000
8. Albinsson & Sjöberg:  420 000
9. Plaza Publishing Group:  408 000
10. Frida Förlag:  210 000
11. First Publishing Group: 144 000 

Nedan ser ni en topplista på de förlag som når flest antal kontakter (ett införande i varje titel).

1. Aller Media: 4 145 000
2. Bonnier Tidskrifter: 3 511 000
3. Bonnier Publications: 3 306 000
4. Egmont Publishing: 2 956 000
5. LRF: 1 867 000
6. Aftonbladet Magasin: 1 766 000
7. Expressen/GT/KP Magasin: 1 223 000
8. Albinsson & Sjöberg: 613 000
9. Plaza Publishing Group:  558 000
10. Frida Förlag: 231 000
11. First Publishing Group: 150 000 


Utveckling av dagspress, kvällspress resp. tidskrifter

I segmentet storstadstidningar ser vi både uppgångar och nedgångar jämfört med den tidigare mätningen, 2014:2. Dagens Nyheter minskar med 1% och Göteborgs-Posten med 8%.

Svenska Dagbladet ökar med 1%, Sydsvenskan med 3%, Dagens Industri med 3%, och Dagens ETC med hela 16% jämfört med den tidigare mätningen. I stort sett ligger segmentet storstadstidningar ganska stabilt jämfört med 2014:2 mätningen. Jämför man med motsvarade mätning för ett år sedan (2013:3) minskar alla utom Sydsvenskan och Dagens ETC.

I den andra ORVESTO® Konsument mätningen 2014 såg vi att Kvällspressens  räckviddstapp stannade av. Men i 2014:3 backar både Aftonbladet och Expressen. Aftonbladet minskar med 7% och Expressen med 6% jämfört med den tidigare mätningen. 

Bland tidskrifterna hittar vi både upp och nedgångar. 79 tidskrifter uppvisar en ökad räckvidd, 11 tidskrifter en oförändrad och 134 tidskrifter en minskad räckvidd jämfört med 2014:2. Till vinnarna hör tidningarna Hembakat (+ 27%), Allt om Fritidshus (+21%), Topphälsa (+18%), Tidningen Vision (+18%) och Offside (+17%).

Totalt har de redovisade tidskrifterna 31 708 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 4,3 tidskriftstitlar. 

Nya tidskrifter i 2014:3
Cycling Plus 26 000 läsare
ETC (veckomagasinet) 55 000 läsare
Häst & Ryttare 95 000 läsare
Konstvärlden 26 000 läsare
Rum Hemma 42 000 läsare

För information om digitala räckvidder se ORVESTO® Internet som publiceras månatligen i ORVESTO® Konsument. Där publiceras hundratals sajter, mobilsajter och appar som mäts via ORVESTO® Internet panelen. 

Huvudmedieanvändning 

Den dagliga räckvidden för linjär TV backar marginellt jämfört med motsvarande mätning för ett år sedan (2013:3). I senaste mätningen ligger den dagliga räckvidden för SVTs kanaler på 67,6% och 69,4% för övriga TV-kanaler. Både Sveriges Radio och reklamradio ligger väldigt stabilt jämfört med 2013:3. Läsning av morgontidning, kvällstidning och tidskrifter backar något. Den dagliga räckvidden för morgontidning är nu under 50%. 

I snitt tittar svensken på SVT:s kanaler i 56 minuter/dag och 64 minuter/dag på övriga TV- kanaler. Svensken surfar på nätet via datorn 57 minuter/dag, 16 minuter/dag via en surfplatta och 33 minuter/dag via mobilen.

Åldersgruppen 16-25 år lägger överlägset mest av sin mediekonsumtion på de digitala kanalerna. I genomsnitt läggs 100 minuter/dag på internet via en dator, 78 minuter/dag på internet via mobilen och 25 minuter/dag via en surfplatta.

Playtjänster -Netflix fortsätter växa

SVT Play är den största playtjänsten i Sverige med en månadsräckvidd på 32% i målgruppen 16-80 år. De flesta playtjänster ligger förhållandevis stabilt jämfört med den tidigare mätningen, 2014:2. Undantagen är Netflix, HBO och Viaplay som fortsätter att växa. Kraftigast växer Netflix. I den senaste mätningen uppgav 15,9% av den undersökta populationen att de använder Netflix minst en gång/månaden. För 2013:1 var motsvarande siffra 9,8%. 

Nyheter i ORVESTO® Konsument 2014:3

• Feministiskt Initiativ
• Tanka, ny bensinstation
• TV12, ny tv-kanal


29 Nya varumärken inom snabbrörlig konsumtion:

• Carte Noire (kaffe)
• Coop mjölk
• ICA mjölk
• Fjällfil (Yoghurt/Fil)
• Fjällyoghurt (Yoghurt/Fil)
• Coop Juice (Juice/Nektar/Smoothies)
• ICA Juice (Juice/Nektar/Smoothies)
• Innocent (Juice/Nektar/Smoothies)
• Krusovice (Folköl)
• Fagerhult (Starköl)
• Småland (Starköl)
• Kelda Crème Fraiche (Crème Fraiche/Grädde)
• ICA Rismål (Desserter/Mellanmål)
• Coop Flingor/Müsli (Frukostflingor/Müsli)
• Dr. Oetker (Frukostflingor/Müsli)
• Kellogg's Coco Pops (Frukostflingor/Müsli)
• Vitalis (Frukostflingor/Müsli)
• Mentos (Övrigt godis)
• Piggelin (Pinn/Strutglass)
• Finn Crisp (Mjukt/Hårt Bröd)
• Marques De Valdueza (Olja)
• Arla Köket Färskost (Mjuk-/Delikatessost)
• Saltå Kvarn (Pasta/Gryner/Ris)
• Felix Ketchup (Ketchup/Senap)
• Heinz Ketchup (Ketchup/Senap)
• Johnny's Senap (Ketchup/Senap)
• Slotts Senap (Ketchup/Senap)
• Campbell's (Soppor)
• Itrim (Måltidsersättning)


Nyckelfakta om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 1 september - 31 december 2014 och totalt deltog 12 809 personer i mätningen. ORVESTO® Konsument kartlägger alla människor i Sverige i åldrarna 16-80 år.

Ladda ner tillhörande pdf här

Share Image: