You are here

2018-09-19

ORVESTO Näringsliv 2018

Sveriges största undersökning av det yrkesverksamma Sverige är nu lanserad

I ORVESTO Näringsliv 2018 beskrivs den yrkes-arbetande befolkningens mediekonsumtion. Allt från läsning av dagspress och branschpress till beteendet på olika digitala plattformar och sociala medier. Utöver mediekonsumtion undersöks och kartläggs även tusentals målgrupper i ORVESTO Näringsliv. Nedanför listas några exempel på målgruppskategorier ur undersökningen:

  • 124 branscher
  • 153 befattningar
  • Beslutsinflytande vid investeringar, fördelat på 134 produkter/tjänster
  • Event, mässor, konferenser
  • Distansarbete och pendling
  • Tjänsteresor, flygbolag, hotell och lojalitetsprogram/bonuskort
  • Besöksfrekvens på 16 flygplatser
  • Frågor om arbetsklimat och rekrytering
  • Intresse för fackliga frågor och medlemskap i 24 fackförbund
  • Tjänstebilar och drivmedel

I årets undersökning, som genomfördes under perioden 19 mars – 24 maj 2018, har 12 150 personer deltagit. Dessa representerar en population av ca 4,7 miljoner människor i åldrarna 21-65 år med en taxerad årsinkomst på minst 100 000 kr. Även i år har respondenterna haft möjlighet att välja att svara på undersökningen postalt eller digitalt.

Liksom i förra årets undersökning inkluderas även läsande av e-tidningar (dvs. digitala exakta kopior av den tryckta utgåvan) in i de officiella printräckvidderna. 

Exempel på nya frågeområden i Orvesto Näringsliv 2018 

  • Valfrågan från konsumentundersökningen: Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?
  • Nya varumärken under kategorin sociala  medier: FB Messenger, Whatsapp och Uber
  • Nygammalt mobilmärke: Nokia
  • Nya flygplatser inom affärsresor: Kalmar, Kiruna, Ronneby, Skellefteå, Sundsvall/Timrå
  • Nytt intresseområde för tidskrifter: Samhälle
  • Nya medier för gårdagsanvändning: Gratis play-  tjänster respektive betal playtjänster
  • Nya medier för värdering av informationskanaler: Annonser i sociala medier, reklam i podcasts, reklambilagor inlagda i morgontidningar, reklam i e-post, traditionella reklamtavlor utomhus, digitala reklamtavlor utomhus

Vi har utökat frågorna kring tjänsteresor med frågor om vilka hotellkedjor man bott på samt vad man tyckte om sin vistelse. Man kan ge omdömen  som ”Dåligt”, ”Acceptabelt”, ”Bra”, ”Mycket Bra” samt ”Utomordentligt Bra”. Vi ställer frågorna för Best Western, Choice Hotels, Elite Hotels, First Hotels, Hilton, Ibis Hotels, Radisson och Scandic Hotels. 

Vi kan se att Scandic Hotels är den hotellkedja som haft flest besökare på tjänsteresa de senaste 12 månaderna, knappt 17% har besökt Scandic. Hotellen med de mest nöjda gästerna är Radisson där drygt 60% av besökarna ansåg att hotellet var mycket eller utomordentlig bra. Samma information finns även för flygbolag och taxibolag. 

Vill du veta mer? Kontakta oss på: sesamesupport@tns-sifo.se

Hela nyhetsbrevet i PDF hittar du här.

ORVESTO Näringsliv 2018 Räckviddsrapport hittar du här.

Niklas Ekman

Client Director, Kantar Media

+46 701 842196

Share Image: 
ORVESTO Näringsliv 2018