You are here

2018-02-12

ORVESTO Konsument 2017:3

ORVESTO Konsument 2017:3 är nu lanserad.

Här följer 11 korta punkter som vi tycker speglar mediesverige 2017. Som vanligt går det att bryta ner datan oändligt mycket mer i analysverktyget Sesame.

  •  75 % av alla människor i åldrarna 16-80 år använder internet i mobilen en genomsnittlig dag. Jämfört med motsvarande mätning 2016 låg siffran på 71 %. I genomsnitt tar vi upp mobiltelefonen 28 gånger varje dag.
     

  •   Facebook är fortfarande störst bland Sociala medier. Men tillväxten har stannat av. 4 740 000 personer eller 61,7 % är aktiva på Facebook minst en gång i veckan. Instagram och Snapchat visar på kraftig tillväxt, och konkurrensen mellan de sociala plattformarna hårdnar. 

  • 42,1 % av alla i åldrarna 16-80 år läser dagspress en genomsnittlig dag. En mindre minskning jämfört med motsvarande mätning 2016 då den dagliga läsningen låg på 43,2 %. Läsningen av tidskrifter är däremot oförändrad. 21 % läser tidskrifter dagligen, samma siffra som 2016.
  • 486 000 eller 6,3 % av alla i åldrarna 16-80 år tittar på E-sport minst en gång per månad. 
  •  2 763 000 eller 35,9 % lyssnar på podcasts minst en gång per månad. Det lanseras nya podcasts på löpande band som attraherar och marknaden kommer fortsätta att växa.

 

  • Linjär-TV tittandet fortsätter tappa tittare till fördel för play-tittandet. Men tiden vi lägger på linjär-TV är oförändrat sedan 2016. 

 SVTs kanaler: 53,1 min/dag (52,9 min/dag i 2016:3) Övriga kanaler: 54,5 min/dag (55,9 min/dag 2016:3) 

  • 314 000 eller 4,1 % av den vuxna befolkningen använder datingappen Tinder varje månad. I målgruppen 16-29 år och singel, är motsvarande siffra 32 %.
  • Användandet av Spotify fortsätter öka. 46 % av den vuxna befolkningen använder Spotify varje vecka. 

ORVESTO Konsument 2015:3 - 40 %  

ORVESTO Konsument 2016:3 - 42 %  

ORVESTO Konsument 2017:3 - 46 % 

  •  25 % har Ad-Blocker installerat på sin dator, surfplatta eller mobiltelefon. Tillväxten har stannat av sig och ligger kvar på samma nivå som föregående ORVESTO-mätning. 

  • 1 708 000 personer eller 22,2 % uppger att de har en Apple Tv i hemmet och 1 685 000 eller 21,9 % har en Chromecast.
  • 41,5 % av alla i åldrarna 16-80 år använder sin mobil samtidigt som man ser på Tv. Det är stora skillnader i hur man multitaskar mellan olika generationer. 

Den tysta generationen - 6,2 %

Baby Boomers - 24,2 %

Generation X - 51,7 %

Millennials - 54,3 %

Generation Z - 56,4 %

Detta och mycket mer om tidningar, tidskrifter, digitala medier, sociala medier, linjär-TV, strömmad rörlig bild, podcasts, utomhusreklam, DR, bio och mycket mer hittar du i ORVESTO Konsument 2017:3 och i analysverktyget Sesame. 

Hela nyhetsbrevet i PDF hittar du här.

Niklas Ekman

Client Director, Kantar Media

+46 701 842196

Share Image: 
Sifo Orvesto - Svergies största målgruppsundersökning