You are here

2020-05-13

Ökad tydlighet för annonsörer när KIA-index kompletteras med individmätningar via ORVESTO Internet

KIA-index, den officiella mätvalutan för svenska webbplatser kompletteras nu med individbaserade räckviddsmått, via ORVESTO Internet, som följer en representativ panel mellan 16-80 år och deras digitala beteende via mobil, app, dator eller surfplatta.

– Digitala strömmar är inte detsamma som räckvidd vilket handlar om hur många individer som har läst, lyssnat eller tittat. I tekniska mätningar finns dubbeltäckning att ta hänsyn till mellan olika digitala enheter. Användning av flera datorer, telefoner, webbläsare innebär att en individ mäts som flera unika webbläsare för en och samma webbplats. Nu skapar vi ökad tydlighet för annonsörer och mediebyråer i deras planering vid köp av annonser på specifika webbplatser, säger Lars Björkman ansvarig för Media Audit och Kia-Index, Kantar Sifo.

– Genom att ge köparna en plats där en tydlig överblick för webbstatistik ges hoppas vi att säljare och köpare kan mötas med diskussioner för annonssamarbeten. Information om hur många som faktiskt nås, antal sidor som besöks ger insikt om möjliga exponeringar för de som vill nås. Att hålla kolla på webbtrafiken ligger rätt i tiden, när vi kan se den digitala nyhetskonsumtionen nå nya toppnivåer, som en effekt av pågående coronaepidemi, tillägger Lars Björkman.

Nedan indikationer om sidvisningar per vecka för nyhetssajter i Sverige. 

Vi på Sveriges Annonsörer är glada att Kantar Sifo vidareutvecklar KIA-index och gör det bättre samt tydligare för köparna att se hur många man faktiskt når i respektive media, sägerPeter Mackhé medieexpert på Sveriges Annonsörer.

– Detta är helt i linje med det Cross Media Measurement initiativ som Sveriges Annonsörer arbetar med för att skapa bättre jämförbarhet – dels inom respektive medieslag, dels mellan olika medier – för våra annonsörer med större tydlighet och transparens, fortsätter Peter Mackhé.

Den nya mätningen visas för KIA-anslutna webbplatser på www.kiaindex.se.

 

Nyanslutna sajter KIA-index 2020

Jnytt.se

JP.se

Skovdenyheter.se

Falkopingstidning.se

Skaraborgslanstidning.se

Smalandsdagblad.se

Smalanningen.se

SMT.se

Tranastidning.se

Vastgotabladet.se

Vetlandaposten.se

VN.se

Lidingonyheter.se

Altinget.se

Om KIA-Index

KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser, vilket i korthet betyder att KIA-index sätter regler, kontrollerar tekniska mätningar på webbplatser och de mätverktyg som gör dessa mätningar, samt publicerar mättal för svenska webbplatser på veckobasis. Kantar Sifo förvärvade KIA-index, den 1 januari och bolaget har också ORVESTO Internet som är en räckvidd och målgruppsmätning som följer en representativ panel mellan 16-80 år och deras digitala beteende via mobil, app, dator eller surfplatta. Den tekniska mätningen inkluderar också revision av Kantar Media Audit. KIA-listan kommer också efter halvårsskiftet att markera webbplatser som är IAB Gold Standard certifierade.
 

För mer information, kontakta:

Lars Björkman, Kantar Sifo lars.bjorkman@kantar.com, tel 076 536 24 10

Peter Mackhè, Sveriges Annonsörer peter.mackhe@annons.se, tel 070 536 90 04

Share Image: