You are here

2017-06-13

Motiverade medarbetare med sikte på ett sekel till

Svenssons i Lammhult firar 119 år och vill fortsätta att vara Sveriges ledande möbelföretag för designintresserade svenskar ytterligare ett sekel. Därför pågår en omfattande ommöblering och modernisering av företaget. Avgörande för framgång är medarbetarnas engagemang och förändringsvilja där såväl omsättning som den senaste medarbetarundersökningen visar att företaget utvecklas åt rätt håll.

För snart tre år sedan tog Christian Resell över vd-stolen på Svenssons i Lammhult med uppdraget att transformera företaget i grunden och modernisera det för framtiden. Sedan dess har Svenssons i Lammhult nästan dubblat omsättningen genom nya butiker, ökad e-handel och nya tjänstekoncept.

– Inom vårt segment är vi marknadsledande. Vi vänder oss till en möbel- och designintresserad målgrupp som uppskattar det vackra och hållbara, säger Christian Resell.

Som de flesta andra företag, oavsett bransch, möter Svenssons i Lammhult en värld i omvandling där såväl marknad som kundmönster utvecklas och där transformation är nyckelordet för dagen.

De strukturella förändringarna inom företaget har varit omfattande under de senaste åren – med allt från nytt kommunikationskoncept till ny it-infrastruktur och e–handelsplattform. Lägg därtill att företaget outsourcade hela sin transport- och logistikverksamhet under förra året.

– Det är lite som att utföra en hjärttransplantation på ett möbelföretag. Men vi hade vuxit så mycket att det var helt nödvändigt, säger Christan Resell.


Förändringsresa i kulturen
Utöver den affärsmässiga och tekniska utvecklingen handlar transformationen kanske i ännu högre grad om en förändringsresa i företagskulturen. Att som medarbetare få större mandat och eget ansvar.

Utgångspunkten har varit att medarbetarna ska känna att de kan påverka företagets utveckling och har stora möjligheter att ta egna initiativ.

– I början fick vi i ledningen trycka ut förändringen. Det fanns ingen vana inom organisationen av att få göra fel, vilket är en del av ökat mandat och eget ansvar.

Men efterhand hoppade medarbetarna på tåget. Vissa för att de ansåg att ledningen – som till hälften var ny – prioriterade fel saker i verksamheten.

– De fanns de i som tänkte ”det här funkar inte – jag måste göra något åt det här”. Det är toppen när medarbetare reagerar så under förutsättning att det är högt i tak och att aktiviteterna inte går stick i stäv med strategin, säger Christian Resell.

Andra i upplevde att de äntligen fick det stöd och mandat de behövde för att vara med och driva förändring och ta ansvar för den.


Fanns en önskan om utveckling
När Christian Resell tillträdde som vd visade den medarbetarundersökning som gjordes då att personalen önskade förändring.

– Men att gå från en ganska stillastående organisation till en total ommöblering är en smärtsam resa oavsett hur mycket man önskar utveckling och förändring. Det uppstår stress vid sådana situationer och det har varit tre tuffa år för organisationen, säger Christian Resell.

Trots det visar den senaste medarbetarunderökningen, som togs fram i år, att företaget är på väg åt rätt håll. 

– Medarbetarnöjdheten har lyft trots den tuffa förändringsprocess som vi är inne i. Det är glädjande och visar att vi tillsammans är på väg att skapa en kultur som är beredd att förändra och leva i förändring.


Medarbetarundersökningar ger strukturerat förändringsarbete
Christian Resell och hans ledning har stor nytta av Kantars Sifos medarbetarundersökningar i sitt förändringsarbete.

– Jag har en bra känsla för vad som ska dyka upp i resultaten, men självklart finns det alltid överraskningar och ny kunskap. Framför allt får vi ett underlag som vi kan arbeta vidare med för att strukturerat driva vidare vårt förbättringsarbete.

Han pekar på att undersökningen i sig kräver att man kommunicerar när den har utförts och att man omvandlar resultat till faktiska handlingar.

– De olika avdelningarna går igenom resultaten och prioriterar saker som alla måste arbeta med för att bibehålla, förändra och förbättra. Vi gör samma övning i ledningsgruppen, men där tar vi även in avdelningarnas prioriteringar. På så vis skapar vi målbilder som tar oss framåt, på alla nivåer.


Under 2017 kommer Svenssons i Lammhult att fortsätta förändringsresan med en ny sortimentstrategi samt ett nytt butikskoncept.

– Vi vill öka wow-känslan i våra butiker ytterligare och först ut med det nya konceptet är vår butik i Sickla i Stockholm som vi även passar på att flytta samtidigt.

Till det kommer ett fortsatt arbete med att stärka företagskulturen.

– När de strukturella förändringarna är gjorda kan vi fokusera ännu mer på att stärka kulturen och värderingarna i vår organisation utifrån det nya företag som vi har skapat, säger Christian Resell.

 

Maria Rosengren

Business Unit Director

0708-698074

Brinner för ledarskapet i sig och för organisations- och ledarutveckling, förändringsledning & mentorskap

Share Image: