You are here

2011-11-17

TNS SIFO mäter anseendet hos bilhandlare i Göteborgsregionen

2011-11-17 09:15 GMT

I syfte att kartlägga anseendet hos de 26 största återförsäljarna, och deras 44 anläggningar, har TNS SIFO genomfört en undersökning bland bilförare i Göteborgsregionen. 1 800 bilister från Göteborg, Mölndal, Härryda, Kungälv, Partille, Lerum, Kungsbacka och Ale har fått tycka till om de bilhandlare de känner till, besöker eller är kund hos.

TNS SIFO gör runt 100 000 intervjuer per år med bilförare i Sverige. Vad som ofta kommer fram är att bilägare har starka åsikter om bilhandlare. Man berättar om positiva men främst negativa upplevelser. 

-Dessa berättelser förs ofta vidare, vilket gör att en handlare lätt kan få ett rykte om sig att ha säljare som hellre pratar med sina kollegor än med mig som potentiell kund eller att serviceverkstaden inte går att lita på, berättar Niclas Landgren, ansvarig för undersökningen på TNS SIFO.

Resultatet visar en stor spridning i anseende, från toppvärde på 67 till bottenvärde på 28. Medelvärdet för alla återförsäljare är 50. De tio handlare med bäst anseende visas i diagrammet nedan.

I topp hittar vi Landvetter Bil och Odelius Bil i Kungälv, tätt följt av Lexus Göteborg och Toyota Centers anläggningar i Bäckebol och Mölndal. 

- Noterbart är att topplistan innehåller både stora och små handlare, märkesspecialister och bilvaruhus samt handlare av såväl volymmärken som av premiummärken. Landvetter Bil och Odelius Bil kommer i topp tack vare pålitlighet och bra bemötande medan en handlare som Porsche Center drar stor nytta av det starka varumärke som bilmärket i sig har, fortsätter Niclas Landgren.

Mer information om undersökningen hittar du påwww.slideshare.net/tnssifo

För ytterligare information vänligen kontakta:
Niclas Landgren, TNS SIFO.
tel. 0707-75 29 09, niclas.landgren@tns-sifo.se

Om TNS SIFO
TNS SIFO är Sveriges ledande marknadsundersökningsföretag. Vi arbetar med marknadsundersökningar, rådgivning och insikter inom segmentering och positionering, varumärke och kommunikation, produktutveckling, innovation, shopper, kundrelationer samt utvecklar organisationer, medarbetare och ledare. Vi utför även opinionsundersökningar och är specialister på att genomföra intervjuer. TNS SIFO är dessutom den ledande leverantören av konsumentpaneler och räckviddsmätningar för tidningar, Internet och radio. TNS har 15 000 medarbetare och i över 100 länder. TNS är en del av WPP Communications Group.www.tns-sifo.se

Dokument

  • Bilhandlares anseende i Göteborgsregionen 2011

    I syfte att kartlägga anseendet hos de 26 största återförsäljarna, och deras 44 anläggningar, har TNS SIFO genomfört en undersökning bland bilförare i Göteborgsregionen. 1 800 bilister från Göteborg, Mölndal, Härryda, Kungälv, Partille, Lerum, Kungsbacka och Ale har fått tycka till om de bilhandlare de känner till, besöker eller är kund hos.

Share Image: