Kantar Sifo på Almedalsveckan 2019

30 juni - 5 juli 2019

Kom och träffa oss i Kantar Sifo-tältet på Hamnplan. Vi kommer att bjuda på en mängd spännande samtal och seminarier. Programmet hittar du här nedan. Söker du en expert till en paneldebatt eller ett seminarium? Kontakta någon av våra experter som är på plats i Almedalen.

Program 1 juli

Erfarenheterna från EU-valet
Hur gick det i EU-valet? Varför blev det som det blev? Vilka var de viktiga frågorna i valrörelsen? Vilka bytte parti? Varför bytte man? En analys av opinionsutvecklingen, EU-rörelsen och valresultatet. Vår opinionschef förklarar vad som hände med röstdeltagandet, vilka frågor som avgjorde valet och hur stora skillnader det var i väljargrupperna. Moderator: Toivo Sjörén, Opinionschef.
Tid: 1/7 2019 10:30 - 11:00
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Myndigheternas anseende 2019
Myndigheter med ett gott anseende kan prata med allmänheten på ett trovärdigt sätt. De blir lyssnade till, dess medarbetare blir trogna ambassadörer och det blir lättare att rekrytera rätt personal. Årets ranking berättar hur bilden i redaktionella och sociala medier spelar roll. Moderator: Toivo Sjörén, Opinionschef.
Tid: 1/7 2019 13:00 - 14:30
Plats: Sigrid, fartyg
Länk till officiella programmet
Ungas åsikter - en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?
Ungas attityder till samhällsfrågor skiljer sig från vuxnas. Varje ny generation bär med sig sina grundläggande värderingar genom livet och de allra yngsta hyser störst tillit till samhällsinstitutioner. Faller förtroendet med åldern? Är det ett problem? Vilka konsekvenser kan det få? Vad kan vi göra åt det? Ett samtal med bas i fakta från unga och samhällsaktörer. Moderator: Malin Grundqvist, Analytiker.
Tid: 1/7 2019 15:00 - 15:30
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet

Program 2 juli

Sverige är beroende av innovativa verksamhetskulturer - hur skapar vi det?
Teknologi och data i mängder men för en hållbar verksamhet och ett hållbart samhälle handlar allt om hur vi använder detta. Vikten av medarbetarna och kreativiteten är avgörande men hur ”släpper vi fram den kreativa kraften”? Hur skapar vi den öppna trygga kreativa miljön vi behöver för att klara förändring i våra organisationer, företag och samhället? Moderator: Katarina Önell, Seniorkonsult.
Tid: 2/7 2019 09:00 - 09:30
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Ljudets makt – hur röstteknologin bär mer än bara orden
Röstteknologins utveckling bär möjligheter men också utmaningar. Varför får ljud en mer betydande roll i samhälls-, myndighets- och organisationskommunikation, och varför det är viktigt att beakta vad ljud & röster signalerar? Vi bjuder in till en diskussion om användningen av ljud och röst, modererad av våra experter inom ljud och semiotisk analys.
Tid: 2/7 2019 10:00 - 10:30
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Hur har arbetsmarknadens parter svarat på uppropen från metoo?
För ett år sedan kunde Kantar Sifo visa att mellan 5% och 18% av svenska kvinnor i arbetslivet upplevt sexuella trakasserier i någon form. Vad har hänt sedan dess? Hur har arbetsmarknadens parter svarat på uppropen från metoo? Ett samtal med bas i fakta från allmänheten, empirin och forskningen modererad av Jennie Bacchus Hertzman, Kantar Sifo och Fredrik Bondestam, Göteborgs Universitet.
Tid: 2/7 2019 11:00 - 11:45
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Vad betyder myndigheterna anseende för nå ut till medborgarna i viktiga samhällsfrågor?
Påverkar anseendet möjligheten att fungera väl som myndighet? Behöver det vårdas eller vårdar det sig själv? Myndigheter med ett gott anseende kan på ett trovärdigt sätt prata med allmänheten. Deras råd blir lyssnade till, inte ifrågasatta. Moderator: Toivo Sjörén, Opinionschef
Tid: 2/7 2019 12:30 - 13:00
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Mediebild, opinion och faktakoll i klimatfrågan
Att klimatförändringar pågår råder ingen tvekan om. Förslag om att minska utsläppen av växthusgaser kommer från olika håll. Ger mediebilden en rättvis bild av vad som behöver göras? Hur förhåller sig mediebilden till opinionen och till utsläppens källor? Vad tror svenska folket? Vems är ansvaret att minska utsläppen? Ett samtal om hur vi förhåller oss till fakta och mediebilder. Moderator: Per Söderpalm, Analytiker
Tid: 2/7 2019 14:00 - 14:30
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Ungas åsikter - en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?
Ungas attityder till samhällsfrågor skiljer sig från vuxnas. Varje ny generation bär med sig sina grundläggande värderingar genom livet och de allra yngsta hyser störst tillit till samhällsinstitutioner. Faller förtroendet med åldern? Är det ett problem att ta på allvar? Vilka konsekvenser kan det få? Vad kan vi göra åt det? Ett samtal med bas i fakta från unga och samhällsaktörer. Moderator: Malin Grundqvist, Analytiker.
Tid: 2/7 2019 15:00 - 15:30
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet

Program 3 juli

Ljudets makt – hur röstteknologin bär mer än bara orden
Röstteknologins utveckling bär många möjligheter men också utmaningar. Varför får ljud en mer betydande roll i samhälls-, myndighets- och organisationskommunikation, och varför det är viktigt att beakta vad ljud & röster signalerar? Vi bjuder in till en diskussion om användningen av ljud och röst, modererad av våra experter inom ljud och semiotisk analys.
Tid: 3/7 2019 10:00 - 10:30
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Hur har arbetsmarknadens parter svarat på uppropen från metoo?
För ett år sedan kunde Kantar Sifo visa att mellan 5% och 18% av svenska kvinnor i arbetslivet upplevt sexuella trakasserier i någon form. Vad har hänt sedan dess? Hur har arbetsmarknadens parter svarat på uppropen från metoo? Ett samtal med bas i fakta från allmänheten, empirin och forskningen modererad av Jennie Bacchus Hertzman, Kantar Sifo och Fredrik Bondestam, Göteborgs Universitet.
Tid: 3/7 2019 11:00 - 11:45
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Mediebild, opinion och faktakoll i klimatfrågan
Att klimatförändringar pågår råder ingen tvekan om. Förslag om att minska utsläppen av växthusgaser kommer från olika håll. Ger mediebilden en rättvis bild av vad som behöver göras? Hur förhåller sig mediebilden till opinionen och till utsläppens källor? Vad tror svenska folket? Vems är ansvaret att minska utsläppen? Ett samtal om hur vi förhåller oss till fakta och mediebilder. Moderator: Per Söderpalm, Analytiker
Tid: 3/7 2019 14:00 - 14:30
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Ungas åsikter - en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?
Ungas attityder till samhällsfrågor skiljer sig från vuxnas. Varje ny generation bär med sig sina grundläggande värderingar genom livet och de allra yngsta hyser störst tillit till samhällsinstitutioner. Faller förtroendet med åldern? Är det ett problem att ta på allvar? Vilka konsekvenser kan det få? Vad kan vi göra åt det? Ett samtal med bas i fakta från unga och samhällsaktörer. Moderator: Malin Grundqvist, Analytiker.
Tid: 3/7 2019 15:00 - 15:30
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet

Program 4 juli

Erfarenheterna från EU-valet
Hur gick det i EU-valet? Varför blev det som det blev? Vilka var de viktiga frågorna i valrörelsen? Vilka bytte parti? Varför bytte man? En analys av opinionsutvecklingen, EU-rörelsen och valresultatet. Vår opinionschef förklarar vad som hände med röstdeltagandet, vilka frågor som avgjorde valet och hur stora skillnader det var i väljargrupperna. Moderator: Toivo Sjörén, Opinionschef
Tid: 4/7 2019 10:00 - 10:30
Plats: Kantar Sifos tält, Hamnplan, H201
Länk till officiella programmet
Hela programmet

Några av våra experter på plats i Almedalen

Toivo Sjörén
Opinionschef
Toivo är en centralfigur inom allt som rör politisk opinion, anseende och partisympatier
Per Söderpalm
Seniorkonsult
Per pratar gärna om skola och politik i media samt övergripande medietrender
Maria Rosengren
Affärsområdeschef
Brinner för ledarskapet i sig och för organisations- och ledarutveckling, förändringsledning & mentorskap
Karin Sandelin
Semiotiker
Karin är expert på visuell kommunikation, symbolik och bildretorik och förklarar vad som signaleras
Thierry Mortier
Semiotiker
Specialized in visualizing complex structures & explaining how their (inter)relationships work.
Hanna Stolpe
Semiotiker
Pratar gärna semiotik & hur allt från ljud, ljus, doft, smak & visuell kommunikation bär betydelser
Martin Ljungdahl Eriksson
Sonic Strategist
Specialist in acoustic design, sonic branding and strategies for voice and music supervision. Also,
Malin Grundqvist
Project Manager
Jennie Bacchus Hertzman
Analytiker
Jennie är utredningssociolog med en bakgrund i forskarvärlden.
FRIDA WENTZEL
Marknadschef och presskontakt
Pratar gärna om sociala medier. Har du frågor om vårt program under veckan kan du kontakta Frida!
Visa alla experter