Social Media Analytics
Sociala medier har både blivit en viktig kommunikationskanal och en outsinlig källa till kunskap om hur människor talar om och tycker om olika frågor. De är dessutom en relativt ofiltrerad kanal där många uttrycker sig mer spontant och kanske mer äkta än i andra sammanhang.
Kantar Sifo använder sig av en kombination av AI, seniora analytiker och avancerade analysmodeller och verktyg. Vi kan analysera och integrera data från sociala medier och, tack vare ett sammarbete med All Ears, täcker vi även talade medierna såsom poddar och YouTube. Allt för att ge dig det beslutsunderlag du behöver för att utveckla din verksamhet.
Våra lösningar inom Social Analytics
KATEGORIANALYS
Kategorianalys syftar till att förstå hur människor tänker inom olika kategorier. Det kan vara som konsument, väljare eller patient. Kategorierna som analyseras kan vara breda eller mycket specifika. Mat & hälsa är ett exempel på ett brett område. Här finns det en livlig diskussion med 10 000-tals inlägg och artiklar som sprids och diskuteras i sociala medier. Mer specifika kategorier kan röra områden som diabetes, nätläkare, whiskey eller kaffe.
Kategorianalysen ger svar på vad som engagerar mest, vilka produkter som syns mest samt vilka aktörer och influencers som dominerar samtalet. Det går också att titta på det egna varumärkets position i kategorin jämfört med konkurrentera och att identifiera olika möjligheter. Utöver själva positioneringen kan kategorianalysen ge uppslag till innovation och produktutveckling.
KUNDRESEANALYS
En analys av kundresan i sociala medier syftar till att bättre förstå hur konsumenter tycker och tänker om olika delar av en upplevelse. Det kan handla om en hotellvistelse, en taxiresa eller ett besök på ett gym eller kafé. Vilka kundupplevelser skrivs det exempelvis mest om i samband med taxiresor med ett visst företag? Är det hur bokningen fungerar, om bilen kommer i tid, om taxichauffören hittar, om bilen är bekväm eller om servicen är bra? Eller är det helt andra aspekter som lyfts fram i sociala medier?
Analysen av kundresan ger svar på vilka delar av kundresan som väcker mest engagemang, om bilden som ges är positiv eller negativ och vad kritiken och berömmet består av. När sociala mediebilden kompletteras med en vanlig kundundersökning går det att dra lärdomar från både den ofiltrerade diskussionen i sociala medier och från en representativ undersökning bland företagets kunder.
SOCIALA MEDIER SOM DEL AV TRACKING
Att analysera bilden av ett varumärke i sociala medier och andra förtjänade kanaler syftar till att bredda och fördjupa bilden av vad som påverkar varumärket. I många trackingar ligger tyngdpunkten på att förklara förändringar i varumärket genom investeringar i köpta kanaler. Detta är en högst relevant koppling men den bör kompletteras med bilden i förtjänade kanaler. Detta gäller inte minst för företag och organisationer som har en hög synlighet i media.
Vi följer volym och engagemang, tonen gentemot varumärket samt typen av nyheter och teman i trackingen för sociala och redaktionella medier. Trackingen fungerar bästa medvlöpande data på veckonivå. Genom att följa alla nyckeltal på veckonivå går det att analysera hur kopplingen mellan olika kommunikationskanaler och varumärkets utveckling ser ut.
Våra kunder
Med ett team av 1500+ data scientists och analytiker, affärsteknik, data agnosticism och avancerade analysmodeller och verktyg kan vi ge dig det beslutsunderlag du behöver för att utveckla din verksamhet.
General Sidebar
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig utveckla din affär? Kontakta oss här!
Ja, jag vill bli kontaktad av Kantar Sifo.
Genom att klicka på "Skicka" godkänner jag Integritetspolicy