You are here

2018-08-30

Poddtoppen 2018:1

Poddtoppen i ORVESTO Konsument 2018:1

I delmätningen 2018:1 av ORVESTO Konsument redovisar vi räckvidder för 46 av Sveriges största podcasts. Undersökningen genomfördes under perioden januari - april 2018.

22 av de poddar vi mätte i förra mätningen (ORVESTO Konsument 2017:3) ökar i räckvidd och 24 poddar förblir stabila eller minskar något på veckonivå. De flesta poddar som minskar, minskar enbart marginellt i jämförelse med förra mätningen.  

Nya poddar i omgångens mätning är En mörk historia, Mathilda & Andrea och Under huden med Kakan Hermansson.
 

Podcastlyssnande ökar med 32 % på veckonivå sedan förra året (2017:1) 

Sedan 2015 har vi kunnat följa en stadig ökning av podcastmarknadens utveckling de senaste åren i ORVESTO Konsument. 

Jämför vi utvecklingen 2018:1 med förra mätningen (2017:3) ser vi en ökning på 6 % på veckolyssning. Tittar vi på veckolyssnandet för ett år sedan (2017:1) ser vi en mer betydande ökning, hela 32 %. 

Det finns (nästan) en podd för varje ämne. Podcastmarknaden kan beskrivas som en fragmenterad marknad med oändligt många podcasts. Poddtoppen mäter endast ett urval av marknaden, de flesta är väletablerade poddar. 

Ett tiotal av poddarna som mäts ligger på över 100 000 lyssnare varje vecka. I denna mätning ser vi att ungefär hälften av poddarna minskar något i lyssnarantal i jämförelse med förra mätningen. 

P3 Dokumentär, Sommar & Vinter i P1 och P1 Dokumentär har fortsatt en stabil ledning på Poddtoppens lista på de största poddarna. P3 Dokumentär och P1 Dokumentär har dock minskat något i lyssnarantal den här mätningen, efter vi kunnat följa en ökad räckvidd för varje mätning vi gjort. 

Tätt efter SR-jättarna hittar vi Alex & Sigge och sedan Historiepodden och Creepypodden på listan. Det är ungefär samma podcast vi sett i toppen av listan de senaste mätningarna. Sedan följer Filip & Fredrik, Rättegångspodden och Mordpodden, alla med över 100 000 lyssnare varje vecka. I denna mätning ser vi mer blygsamma ökningar än vad vi gjorde i förra mätningen. 

Förutom de välkända formaten från Sveriges Radio kan vi fortfarande se trenden inom temat ”True crime” som ligger högt upp på listan över svenskarnas poddfavoriter. Men i toppen ser vi även intervjupoddar som till exempel Framgångspodden och Värvet. Livsstilspoddarna Alex & Sigge, Filip & Fredrik och Wahlgren & Wistam är fortfarande omåttligt populära. 

Posten ”övriga poddar” ser vi ökar för varje mätning vilket indikerar en allt mer fragmenterad marknad och allt fler människor som lyssnar på poddar. 

Här nere sammanställs poddtoppen för ORVESTO Konsument 2018:1.

Vi vet vem podcastlyssnaren är!

Alla räckvidder samt dubbeltäckning mellan olika podcasts (och naturligtvis andra medier), går att ta fram i ORVESTO Konsument. 

Naturligtvis är räckvidden och möjligheten för mediebyråer och annonsörer att sätta poddar i relation till konsumtion av andra medier en stor fördel med ORVESTO Poddtoppens mätning. Men med tanke på att poddarna ofta är starkt intressestyrda kan vi inte nog understryka målgruppers värde. I ORVESTO kan vi se att det är mycket stora skillnader på vilka målgrupper som lyssnar på olika typer av podcasts (och det är givetvis det som gör poddarna till intressanta annonslösningar). ORVESTOs målgruppsdata ger möjlighet att skapa relevans i målgruppen med produkter, tjänster och varumärken. Dessutom skapar datan helt nya förutsättningar för produktionsbolagen att aktivt arbeta med djupare konsumentinsikt i det redaktionella utvecklingsarbetet.

Hur vi mäter räckvidder på individnivå

Hur man ska mäta lyssnande för unika individer istället för att hänvisa till nedladdningar och streams har varit en pågående diskussion i branschen under en längre tid. Kantar Sifo har valt en så kallad recall metod, vilket betyder att vi helt enkelt ställt frågan om hur ofta man lyssnar på olika typer av podcasts. Detta görs i en av världens största medie- och målgruppsundersökningar, ORVESTO Konsument, med  ca 42 000 intervjuer per år. I ORVESTO Konsument har vi frågat om faktiskt lyssnande på en frekvensskala, där vi sedan viktar fram en veckoräckvidd. 

Här kan du läsa våra tidigare nyhetsbrev om Podcasts:

PODDTOPPEN I ORVESTO KONSUMENT 2017:3

PODDTOPPEN I ORVESTO KONSUMENT 2017:2

PODCASTLYSSNANDET ÖKAR MED 33 % PÅ VECKONIVÅ JÄMFÖRT MED FÖRRA ÅRET

PODDTOPPEN – 40 GLÖDHETA PODDAR​

35 AV SVERIGES STÖRSTA PODCASTS I ORVESTO KONSUMENT 2016:2

 

Hela nyhetsbrevet i PDF hittar du här.

Johanna Ollevik

Client Manager, Kantar Media

+46 701 842075

Share Image: 
Poddtoppen 2018:1