You are here

2017-11-23

Sakpolitik när väljarna får välja

Samtalet i sociala medier ökar i tyngd inför valet 2018, menar många bedömare. Hur speglas partierna och politiken i sociala medier jämfört med redaktionella? SR Ekot och Kantar Sifo presenterar den första Mediemätaren – en mätning av synlighet för politiker, partier och ämnen i debatten.

  • Ett regeringsparti står i rampljuset och det andra försvinner ut i periferin.
  • Ett samtal som domineras av frågor kring integration, lag och ordning – och inte av det politiska spelet.
  • En starkt negativ ton.

Så kan man sammanfatta slutsatserna när Kantar Sifo för första gången har mätt det politiska samtalet i sociala medier under september och oktober 2017.

Kantar Sifo har under flera år mätt hur riksdagspartierna och partiledarna når ut i olika frågor i de redaktionella mediernas toppnyheter (exempel från 2014). Med mindre än ett år kvar till valet har vi gjort den första av flera återkommande mätningar om hur det politiska samtalet ser ut på de tre stora sociala medieplattformarna Twitter, Facebook och Instagram. Läs mer om metoden här

  • Det negativa ligger de stora partierna i fatet
  • Socialdemokraterna och Löfven toppar på Twitter och får kritik
  • Partiledarbytet syns men den stora stormen har stillnat
  • Annie Lööf syns mer än sitt parti, Jimmie Åkesson mindre
  • Sakfrågor i centrum av samtalet – men inte i nyheterna

Det negativa ligger de stora partierna i fatet
En förutsättning är given: Det negativa samtalet är betydligt större än det positivt vinklade på Facebook och Twitter. Det är viktigt att ha i åtanke när man tolkar statistiken.

Men spelar det negativa någon roll – är inte all synlighet av godo? Inget parti kan gå bra utan att synas och för ett litet parti är det allra viktigaste att synas mycket, oavsett om det är i positiv eller negativ kontext. Däremot måste ett stort parti eller en känd partiledare få en mer positiv bild för att ha glädje av räckvidden. Överväger det negativa, ligger det dem i fatet.


Socialdemokraterna och Löfven toppar på Twitter och får kritik
Socialdemokraterna och Stefan Löfven dominerar på Twitter med 48 respektive 41 procent av samtalet. Här är det tydligt hur regeringspartiet och statsministern blir måltavla i en debatt som i hög grad påverkas av borgliga debattörer och till viss del SD-sympatisörer. Det gör också att samtalet kring S och Löfven är några av de mest kritiskt vinklade.

Samtidigt möts regeringens andra parti, Miljöpartiet och dess språkrör, av ett utmärkande ointresse. Det märks inte bara på Twitter utan även på Facebook och Instagram. När partiet eller språkrören omnämns, är det dessutom ofta i negativa sammanhang.

 

Partiledarbytet syns men den stora stormen har stillnat
Moderaternas partiledarbyte utgör en förvånansvärt liten del av samtalet i sociala medier under september och oktober. Egentligen är det bara på Twitter som det väcker ett betydande intresse. Delvis beror det på att den stora ”stormen” kring Anna Kinberg Batra inträffade redan i augusti och sedan snabbt dog ut när hon meddelande sin avgång i slutet av samma månad. På Facebook dominerar sakfrågorna, där särskilt frågan om ett tiggeriförbud väcker engagemang.

 

Annie Lööf syns mer än sitt parti, Jimmie Åkesson mindre
I många fall kan vi konstatera relativt stora skillnader mellan hur mycket partierna syns jämfört med deras respektive partiledare och språkrör. Annie Lööf är ett exempel på en partiledare som syns mer än sitt parti, medan Jimmie Åkesson syns betydligt mindre än SD. På Twitter figurerar exempelvis SD i 20 procent av hela samtalet, medan Jimmie Åkesson syns i endast sju procent.

Att SD syns mycket är inte märkligt med tanke på att migration och integration är de största frågorna som diskuteras på Facebook och de näst största på Twitter. Men frågan är då varför Jimmy Åkesson inte syns lika mycket som SD? Huvudanledningen, som vi ser det, är att SD som begrepp används i betydligt fler sammanhang än Jimmie Åkesson.

 

Sakfrågor i centrum av samtalet - men inte i nyheterna
Sakfrågorna utgör den största delen av samtalet i sociala medier. Det skiljer samtalet i sociala medier från redaktionella toppnyheter, där det politiska spelet och skandaler får störst utrymme. Undantaget är valrörelsen och partiledardebatter också stora teman i sociala medier, mycket triggat av Ulf Kristerssons debattdebut. I sociala medier domineras samtalet tydligt av frågor som lag och ordning, integration och migrationsfrågor.

Ett tecken på att människor är mer intresserade av sakfrågor än spelet som sådant är sjukvårdsfrågan. Den syns inte i de redaktionella toppnyheterna eller på Twitter men är stor bland allmänheten på Facebook. Däremot saknas miljö som tydligt debattämne. Det är en delförklaring till att MP ligger runt riksdagsspärren i opinionsundersökningarna.

Trots #metoo-debattens enorma spridning kvalar inte jämställdhet in bland de tio största frågorna vare sig på Facebook eller Twitter. Uppropet nådde topprubrikerna en vecka in i oktober men låg tydligt utanför det partipolitiska samtalet under de sista oktoberveckorna. Om den kopplingen blivit tydligare under november, återkommer vi till i nästa mätning.


Om Mediemätaren – En mätning i samarbete mellan SR Ekot och Kantar Sifo

Vill du att vi kommer till er och presenterar Mediemätaren? Det gör vi gärna! Kontakta Per Söderpalm, 0706-21 88 52.

Per Söderpalm

Affärsområdeschef

0706-218852

Lägg till ny kommentar

Basic HTML

  • Allowed HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <ul> <li>
  • Lines and paragraphs break automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Share Image: 
Mediemätaren_Kantar Sifo