You are here

2017-06-19

Nyckeln bakom svenska myndigheters ökade och minskade anseende

Folkets tillit är det offentliga Sveriges verkliga guldreserv. Hur har våra myndigheter förvaltat den förmögenheten under de senaste tolv månaderna? Lyckades Polismyndigheten vända sitt fallande anseende i och med terrordådet? Rubbas ens Skatteverkets anseende av högsta ledningens felsteg? Den 3 juli ger vi svaret.

Anseende är inget att ta för givet. Under året som gått har vi sett generaldirektörer avgå, avslöjad korruption och undermåliga resultat. Och precis som varje presskommunikatör vet, är den mest framgångsrika insatsen den som aldrig syns i nyhetsflödet. Det är just där, i nyheterna, som folket till största delen bildar sin uppfattning om våra myndigheter.

Där folket finns, måste myndigheten vara
Sex av tio medborgare bygger sin bild av myndigheterna genom nyheter de hört, läst eller sett i redaktionella och sociala medier. Det är en stor och svårstyrd kontaktyta, men ack så viktig. Goda nyheter platsar sällan på redaktionernas nyhetsagenda, alltså måste myndigheterna använda egna kanaler för att nå fram med den bild som kan nyansera de mer svartvita nyhetsinslagen. Så finns då myndigheterna där folket finns – på Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin och Snapchat? Det tittar vi närmare på i år, i analysen kring anseendet och vad som påverkar det.

Poängen med att ”sminka grisen”
Men ska inte myndigheterna ägna sig åt annat än att bygga ett gott anseende – eller sminka grisen, som någon uttryckte det? Det är ingen fråga om antingen eller, utan både och. Vi ser i undersökning efter undersökning hur anseendet spelar roll för lojalitet, för attraktivitet, för viljan att ens prata med en organisation, ett företag eller en myndighet. Och hur väl myndigheten levererar på sitt uppdrag finns med fem grundpelarna som bygger Kantar Sifos anseendeindex.

Årets resultat – välkommen!
Den 3 juli klockan 13 presenterar vi årets anseendeindex för svenska myndigheter, i Visby på Wisby Strand. Välkommen dit, eller ta del av resultatet på vår sajt vid tvåtiden samma dag.

Hör gärna av dig till mig eller Toivo Sjörén om du vill veta mer om anseende (oavsett om det gäller myndigheter, företag eller organisationer).

 

 

Lägg till ny kommentar

Basic HTML

  • Allowed HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <ul> <li>
  • Lines and paragraphs break automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Share Image: