2019-05-10
Utmaningen för en kommunikatör är att visa ledningen hur kommunikation gör nytta, hur den bidrar till organisationens måluppfyllelse, affärsstrategin eller verksamhetsnyttan.
Anseende är ett sådant affärskritiskt mått. (Läs gärna mer om det här i forskningsrapporten Den mediala spegelbilden.)
Kantar Sifo kan nu visa på ett starkt samband mellan ett företags anseende och allmänhetens minnesbild av dess publicitet.
Det innebär på ren svenska att:
Underlaget bygger på Kantar Sifos Anseendeindex Företag 2019 och, det är viktigt, gäller förhållandevis kända företag. Sambandet är visserligen inte kausalt (”X orsakar Y”) men exemplen på hur negativ publicitet sänker anseendet är många, även bland företag. På senare år kan nämnas Volkswagen, Arla, Swedbank, Nordea och Danske Bank som alla drabbats av kriser som sänkt deras anseende.
Viktigt att hålla i minnet är att det här inte handlar om företagets egen upplevelse av vad som är bra eller dålig publicitet. Inte heller är det den objektiva analysen av publiciteten som ger svaret, i det här fallet. Här visar vi snarare sambandet mellan allmänhetens minnesbild av publiciteten och hur den korrelerar med anseendet.
Medial synlighet i sig är alltså - som regel - en tillgång för anseendet, det stärker troligtvis anseendet och det bygger en motståndskraft, likt vaccinering, för de kritiska medierapporteringar som förr eller senare blir verklighet. Men det är också viktigt att minimera de negativa sammanhangen.
Anseende mäts genom fem frågor som täcker både emotionella och rationella aspekter. Ofta mäts också vilka konkreta faktorer som i hög grad driver anseende. Resultatet är praktiskt användbart för kommunikatörer och ledningsgrupper, vid beslut och budskapsformulering. Kantar Sifo mäter årligen anseendet för myndigheter, företag, lärosäten och intresseorganisationer. Vi skriver dessutom löpande om våra iakttagelser och slutsatser på vår blogg.
Prenumerera och få ett mail av oss till din e-post när det finns nya blogginlägg från alla våra expertområden att läsa på vår webbplats!
Ja, jag vill prenumerera på Kantar Sifos blogginlägg från alla expertområden.
Genom att klicka på "Prenumerera" godkänner jag Integritetspolicy