You are here

2018-09-07

Kvällspressen sätter den politiska agendan i sociala medier

Samtalet i sociala medier inför valet hämtar till stor del sin energi i artiklar som publicerats i redaktionella medier. Det är krönikor, ledare och nyhetsartiklar med tydliga vinklar som engagerar (läs: upprör, förfärar, förargar). I en undersökning som vi har genomfört ser vi att de redaktionella medier som dominerar det sociala samtalet på Facebook är Expressen och Aftonbladet. Tillsammans står de för så mycket som 40 procent av engagemanget.

Att kvällspressen har så stor påverkan har flera förklaringar:

  1. De har många profilerade krönikörer och ledarskribenter som skriver mycket om politik. De sticker ut hakan med sina åsikter.
  2. De har många nyheter som handlar om de frågor som engagerar mest, som lag och ordning, integration och sjukvård.
  3. De har ofta tydliga nyhetsvinklar som är klickvänliga och som är lätta att dela.
  4. De har få betalväggar, vilket gör det enkelt att ta del av innehållet.
  5. De toppar ofta sina sajter med material som skapar stort engagemang.

Även artiklar från svt.se sprids mycket i sociala medier. Stor tillgänglighet och tydliga rubriker är två troliga framgångsfaktorer.

Ser vi istället till de traditionella morgontidningarna har dessa svårare att engagera. Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet är de två medier som i förhållande till hur många läsare de har lyckas bäst. Profilerade ledarskribenter är en bidragande orsak.

SD har en mer kritisk bild i sociala medier än tidigare

För ett antal månader sedan hade Sverigedemokraterna en relativt positiv bild i sociala medier. Starka opinionssiffror, debatten om den nya gymnasielagen och uppmärksammade skjutningar hjälpte alla till att ge SD en gynnsam position jämfört med de andra partierna.

Den senaste månaden sker en förskjutning av Sverigedemokraternas sociala mediebild. Samtalet har överlag blivit mer negativt för partiet och integration samt lag och ordning, två frågor där partiet har hög trovärdighet, har inte samma starka ställning som tidigare.

Ett exempel på att tonen har blivit mer negativ är att 9 av de 10 mest retweetade inläggen under de senaste månaderna har haft en kritisk vinkel. Samma tendens ser vi på Facebook, där många av de mest spridda artiklarna om partiet har en negativ ton.

Kritiken har skiftande innehåll, men partiets inställning till abort, kändisar som i olika sammanhang tar avstånd från partiet och kritik mot Samtidens film om Socialdemokraternas historia är återkommande teman. Samtidigt finns fortfarande, framför allt på Twitter, starka stödtrupper som sprider en mer positiv bild av partiet.

Frågan är dock om de politikområden där SD får kritik har någon påverkan på deras väljare, då integration och lag & ordning ofta är de viktigaste frågorna för dessa grupper. Däremot tyder en del på att det kan påverka de väljare som nyligen anslutit sig till partiet och som fortfarande står och väljer. Svaret på den frågan lär vi få efter helgen.

Per Söderpalm

Affärsområdeschef

0706-218852

Share Image: 
Kvällspressen sätter den politiska agendan i sociala medier