You are here

2017-12-20

Fem medlemsfällor och hur du undviker dem

Det finns fem kritiska tillfällen då ni riskerar att tappa en medlem. Läs det här och diskutera sedan med en kollega vad ni behöver göra härnäst.

Nytta. Det är exakt så enkelt och ändå så svårfångat. Vid minst fem olika tillfällen vägs er medlemsnytta på guldvåg.

  1. Vägvalet. Den som inte är medlem, tänker inte heller som en medlem. Vad attraherar den som inte är medlem att gå med? Vilken nytta är viktigast för dem? Syns ingen nytta, finns ingen nytta. Märks ingen glöd, finns ingen glöd.
  2. Första tiden. En nykomling har känselspröten ute. Hur är det att vara ny medlem hos er? Om det ni lovade inte finns på plats, sitter inte medlemskapet hårt.
  3. Hemmastadda. Det här är ert gäng, de allra viktigaste. Får de valuta för sitt medlemskap? Vad är smör och bröd i medlemskapet, vad är lyx och champagne? Även om ni inte kan leverera till vardags på det som är av störst medlemsnytta, kan ni kommunicera kring det. Når ni ut med rätt budskap?
  4. Stämningen. I flera fall har vi upptäckt en organisationskultur som är direkt kontraproduktiv för tillväxt och medlemsnytta. Syna den i sömmarna, lyssna på de medlemmar ni riskerar att tappa och lägg pusslet.
  5. På väg ut. De medlemmar som tänker lämna er vet också vad som saknas. Lyssna, ta reda på vad de önskar sig och möt nästa våg av avhoppare innan de tagit sats.

Vi gissar inte. Det här är faktiska utmaningar där vi har hjälpt politiska, arbetsmarknads- och andra intresseorganisationer att vända medlemstapp till medlemsnytta. Läs gärna mer här om vilka frågor som är avgörande. 

Har ni tid att vänta? 

Martin Ahlqvist

Account Dircetor

0709-732520

Johan Orbe

Account Director

0707-918448

Lägg till ny kommentar

Basic HTML

  • Allowed HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <ul> <li>
  • Lines and paragraphs break automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Share Image: 
Kantar Sifo medlemsresan.png