You are here

2016-11-30

Ge pressbilden lite kärlek

Handen på hjärtat: Är pressbilden du nyss skickade till journalisten identitetsbyggande – eller är den nästan identisk med vad varenda konkurrent skickar?

Ordet är många presskommunikatörers styrka. Väg det mot att det första människan förnimmer i publiciteten är bilden. Och mottagaren tolkar den, omedvetet och omedelbart. Den tolkningen är vad som bygger ert varumärke, förkroppsligar era kärnvärden och hjälper er att uppnå era mål.

Idag lever bilder länge, inte minst online, och kommer att representera er organisation en lång tid framöver. Hur kan du säkra att era pressbilder inte blir anonyma och lika gärna kunde representera ett parti, en styrelse eller er främsta konkurrent? Vi har fyra konkreta råd, baserade på semiotik – vetenskapen om tecken och koder. De gäller lika mycket för era profilbilder på verksamheten, som för foton på experter och ledning ämnade för journalister:

1.Utgå från vad som sammanfattar er organisation, ert varumärke och vilka värdeord som bilden ska förkroppsliga.

2.Sätt riktlinjer för era foton som går i linje med punkt 1: Vilka platser, färger, kläder knuffar associationerna i önskad riktning? Vad är i linje och vad blir helt fel?

3.Inventera platser på kontoret, i fastigheten och i omgivningen som är i linje. Lista dem och håll hårt i dem när journalisten föreslår en festlig bild på chefen under soffan eller halvt intrasslad i en klätterställning.

4.Ta experthjälp för att:

a.se över er bildbank och hur den stämmer överens med ert varumärkes rationella och emotionella värden

b.skriva brief till den fotograf som ska ta era nya bilder

c.genomlysa den mediebild ni har idag, hur de foton som flankerar publiciteten stärker eller stjälper era noga formulerade budskap, i en medieanalys.


Så, ge pressbilden lite kärlek nu och våga utnyttja styrkan i en bra och tydlig bild! Om du vill så hjälper vi er gärna med ovanstående, med svar på dina frågor och handgripligt stöd.

Karin Sandelin

Affärsområdesansvarig, Sensemiotics

0701-842381

Jag har gjort semiotiska analyser på Kantar Sifo i 17 år, och håller regelbundet föreläsningar och workshops om visuell kommunikation i varumärkesbyggande frågor. Min plattform är multimediepedagogik, design management och konstvetenskap.

Share Image: 
Kantar Sifo_evenemang_pressbilder_semiotik